نقشه راه انرژی ایران در بزنگاه پساجنگ/محصولات خودروسازی کشور در رقابت جهانی جایگاهی ندارند

با ادامه روند افزایشی مصرف سوخت و ضعف زیرساخت‌های پالایشی و خودرویی، کارشناسان خواستار تدوین برنامه‌ای جامع برای عبور از بحران‌های پیشِ‌رو هستند، کشور حتی بدون مواجهه با بحران خارجی نیز در آستانه ناترازی و چالش تأمین انرژی قرار گرفته است.

نقشه راه انرژی ایران در بزنگاه پساجنگ/محصولات خودروسازی کشور  در رقابت جهانی جایگاهی ندارند
پژواک کارفرما -

یک کارشناس حوزه انرژی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی جامع در حوزه نفت، پالایش و خودروسازی کشور گفت: حتی بدون بروز بحران، روند مصرف انرژی در کشور به‌دلیل افزایش تعداد خودروها، فرسودگی ناوگان و فرسودگی برخی پالایشگاه‌ها رو به رشد است که درصورت بروز اختلال، کشور با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که در این راستا باید بتوانیم مدیریت بحران را در دستور کار قرار دهیم.

مرتضی بهروزی‌فر، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند افزایشی مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: باید بتوانیم مدیریت بحران را چه در حوزه نفت و چه در بحث پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دهیم، چرا که حتی اگر هیچ بحران خاصی هم پیش نیاید، به‌دلیل روند افزایشی تعداد خودروها، مصرف انرژی در کشور بالا خواهد رفت.

وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش تولید خودروهای داخلی و خارجی خودروهای قدیمی نیز همچنان در چرخه مصرف قرار دارند، افزود: این مسئله به خودی خود باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، گذشته از مشکلاتی همچون تحریم، تأمین منابع مالی و محدودیت واردات و نبود افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها که وضعیت را دشوارتر کرده‌اند.

بهروزی‌فر ادامه داد: اگر حتی بخشی از تأسیسات کشور از کار بیفتد، یا یک پالایشگاه دچار حادثه شود، تبعات آن می‌تواند به شدت مصرف و تأمین انرژی را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته وی اگر گمان شود که با ذخیره سازی بنزین می‌توانیم بحران را کنترل کنیم، شاید در کوتاه مدت امکان‌پذیر باشد؛ اما با توجه به اینکه میزان مصرف و تولید با هم برابر است و یا در برخی موارد مصرف پیشی می‌گیرد، این راه نمی‌تواند پاسخگو دائمی باشد و باید برای این موضوع تدبیر شود.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه باید برای واردات بیشتر و بهتر خودرو فکر شود، گفت، از طرفی دیگر برخی پالایشگاه‌ها عملا مستهلک هستند لذا باید به فکر باشیم و سیستم پالایشی کشور را به روز کنیم در غیر این صورت قطعا دچار مشکلاتی خواهیم شد.

بهروزی‌فر با انتقاد از وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: ما نتوانسته‌ایم خودروسازی را به سطح جهانی ارتقاء دهیم. تولید خودروهای هیبریدی و با مصرف بهینه یکی از الزامات امروز است. اما متأسفانه نه تنها امکان واردات خودروهای روز دنیا را نداریم، بلکه تعرفه‌های سنگین واردات هم مانع از ورود خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف شده است.

وی اضافه کرد: خودروسازی کشور با بیش از ۶۰ سال قدمت، هنوز محصولاتی تولید می‌کند که در رقابت جهانی جایگاهی ندارند و دلیل آن نیز این است که ساختار این صنعت به ظاهر خصوصی است، اما در عمل دولتی اداره می‌شود.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی برنامه ارتقای  راندمان پالایشگاه‌ها سه تا پنج سال زمان می‌برد، برای حل این چالش‌ها باید یک برنامه جامع، مدون و ملی تدوین شود، نه اینکه هر بخش به‌صورت جداگانه اقدام کند. ارتقای تکنولوژی، بهبود صنعت خودروسازی، واردات تجهیزات و تأمین منابع مالی از جمله پیش‌نیازهایی است که بدون آن امکان پیشرفت نخواهیم داشت.

انتهای پیام
۴۳۶۱
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها