تاکسیهای اینترنتی زیر چتر حمایت مجلس؛ ارتقای معیشت و خدمات در دستور کار
عضو کمیسیون عمران مجلس از برنامهریزی برای ارتقای وضعیت معیشتی تاکسی های اینترنتی، تسهیل فعالیت پلتفرمها و نوسازی ناوگان حملونقل خبر داد. یوسفی تأکید کرد: نگاه دولت باید از محدودسازی به سمت حمایت و توسعه هدایت شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حمایت از رانندگان برونشهری و درونشهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، از تلاشهای مجلس برای ارتقاء کیفیت خدمات حمل و نقل خبر داد.
مجتبی یوسفی در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به تلاشهای کمیسیون عمران برای حمایت از معیشت رانندگان برونشهری و درونشهری، بار و مسافر گفت: یکی از مسائلی که در مجلس یازدهم و دوازدهم پیگیری کردهایم، توجه به معیشت رانندگان بخش حمل و نقل است. در این راستا، بستههای حمایتی مختلفی، از جمله پوشش بیمهای برای رانندگان، به تصویب رسیده است. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار فعال در حوزه حمل و نقل برونشهری بار و بیش از ۲۰ هزار نفر در حوزه حمل و نقل مسافر، ۱۷ هزار نفر در حوزه نفتکشها و حدود یک و نیم میلیون نفر تاکسیهای اینترنتی مانند اسنپ و تپسی فعالیت میکنند( البته تمام رانندگان اسنپ و تپسی به صورت دائمی فعالیت ندارند) این افراد بهعنوان بخشی از اقتصاد کشور، نیازمند توجه ویژه به معیشت و بهبود شرایط کاری خود هستند.
وی افزود: یکی از مهمترین اولویتهای ما ساماندهی کسب و کارهای حوزه اپلیکیشنها و وب است. این حوزه ظرفیت بزرگی دارد که نمیتوان آن را به سادگی نادیده گرفت. بنابراین، باید به تسهیل فعالیت این کسب و کارها بپردازیم و نه محدودسازی آنها. از طرف دیگر، باید کیفیت خدمات را ارتقاء دهیم و پاسخگویی و نظارت مناسب را برای بهبود شرایط رانندگان فراهم کنیم. در حال حاضر، حدود یک و نیم میلیون نفر در تاکسیهای اینترنتی مشغول به کار هستند، که باید به شرایط معیشتی آنها توجه ویژه داشته باشیم.
یوسفی همچنین به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای با سوخت پاک اشاره کرد و گفت: در لایحه مدیریت و حمل و نقل، ما حرکت به سمت نوسازی ناوگان، توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده خودروهای با سوخت پاک را در دستور کار داریم. این اقدامات علاوه بر بهبود شرایط حمل و نقل، در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت نیز مؤثر خواهد بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به تأثیر تحولات اخیر بر صنعت حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط بحرانی، مانند جنگ ۱۲ روزه اخیر، رانندگان نقش کلیدی در جابجایی بار و مسافر ایفا کردند و اجازه اختلال در حمل و نقل را ندادند. در برخی استانها، ما شاهد افزایش پنج برابری تعداد مسافران بودیم و مصرف سوخت نیز از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز به حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر رسید. این حجم افزایش تولید برای مصرف، نشاندهنده فعالیت جهادی وزارت نفت و شرکتهای پالایش و پخش است که با همکاری ۱۷ هزار نفتکش و جایگاه توزیع سوخت، این جابجاییها را انجام دادند.
وی همچنین بر لزوم حرکت به سمت لجستیک هوشمند تأکید کرد و گفت: یکی از چالشهای عمده در کشور، هزینه بالای تمام شده بار است که در ایران بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد از قیمت تمام شده کالا را شامل میشود. این در حالی است که در برخی کشورهای دیگر این هزینهها زیر ۱۰ درصد است. به همین دلیل، بهبود لجستیک و بهرهگیری از فناوریهای هوشمند در این حوزه میتواند تأثیر بسزایی در کاهش هزینهها و بهبود تجارت بینالمللی داشته باشد.