نخستین بنزین زیستپایه ایران بر پایه اتانول تولید شد
معاون وزیر صمت از تولید بنزین E۵ با اتانول در کشور خبر داد؛ سوختی پاک با ظرفیت سالانه ۱.۲ میلیارد لیتر که جایگزین MTBE شده و کاهش چشمگیر آلایندگی هوا را به همراه دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید نخستین بنزین زیستپایه کشور با استفاده از اتانول خبر داد. این نوع بنزین با نام «E۵» و ظرفیت سالانه ۱.۲ میلیارد لیتر، علاوه بر افزایش عدد اکتان سوخت، موجب کاهش قابلتوجه آلایندگیهای زیستمحیطی و مصرف ماده شیمیایی MTBE در تولید بنزین میشود.
فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، با اشاره به اقدامات وزارت صمت برای کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت هوا گفت: «سه محور اصلی در این زمینه دنبال میشود؛ ارتقای کیفیت سوخت، نوسازی ناوگان حملونقل و اسقاط خودرو، و نوسازی صنایع کشور. هر یک از این اقدامات بهطور مستقیم در کاهش آلایندههای محیطزیستی مؤثر است.»
او افزود: «در ۹۰ کشور جهان از بیواتانول بهجای MTBE بهعنوان اکتانافزا استفاده میشود. ما نیز با همکاری ایدرو، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصیسازی، نخستین شرکت سهامی عام پروژه در این حوزه را راهاندازی کردیم. این پروژه با موفقیت به بهرهبرداری رسیده و تمام مراحل اجرایی آن با همکاری خودروسازان، ایدرو و شرکت پخش و پالایش انجام شده است. نتایج تستهای میدانی نیز عملکرد موفق بنزین اتانولی را تأیید میکند.»
مقیمی با اشاره به آغاز توزیع بنزین جدید گفت: «بهصورت عملیاتی، بنزین حاوی اکتانافزای بیواتانول از پالایشگاه آبادان در استان خوزستان توزیع شده و تستهای میدانی آن نیز با موفقیت انجام شده است. در سفر رئیسجمهور به استان کرمانشاه، این طرح در اردیبهشتماه امسال به بهرهبرداری رسید و تاکنون بیش از پنج میلیون لیتر اتانول به شرکت پخش و پالایش و پالایشگاه آبادان تحویل دادهایم.»
رئیس هیئت عامل ایدرو ادامه داد: «این شرکت با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون لیتر اتانول، امکان تولید ۱.۲ میلیارد لیتر بنزین E۵ را فراهم میکند. این نوع بنزین با ترکیب پنج درصد اتانول، علاوه بر حذف حدود ۸۵ میلیون لیتر MTBE از فرآیند تولید، موجب افزایش اکتان سوخت و کاهش آلایندگی میشود.» او درباره آثار زیستمحیطی این طرح گفت: «با تولید سالانه ۱.۲ میلیارد لیتر بنزین E۵، انتشار حدود ۲۰ هزار تُن مونوکسیدکربن، ۳۵۰۰ تُن هیدروکربن، سه تُن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ۵۵ هزار تُن دیاکسیدکربن کاهش مییابد.»
مقیمی از اجرای فاز دوم این پروژه نیز خبر داد و گفت: «پروژه نخست به پایان رسیده و پروژه دوم در حال اجراست که در سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری میرسد. با راهاندازی این فاز، ظرفیت تولید بنزین اتانولی به ۲.۴ میلیارد لیتر در سال افزایش خواهد یافت. این طرح ظرفیت ایجاد ۳۰ واحد مشابه در کشور را دارد و با توسعه آن، امکان جایگزینی کامل MTBE با اتانول در تولید بنزین کشور فراهم میشود.»
نوسازی ناوگان حملونقل و رفع انحصار در تاکسیرانی
معاون وزیر صمت درباره نوسازی ناوگان حملونقل و موضوع واردات تاکسیهای جدید گفت: «تجربه نشان داده است که باید دو مسیر بهصورت همزمان دنبال شود؛ در کوتاهمدت واردات محدود و هدفمند تاکسیهای اقتصادی و برقی برای افزایش رقابت و تنظیم بازار ضروری است، اما در میانمدت باید خودروساز داخلی با استفاده از ضمانتنامههای بانکی و مشوقهای مالیاتی به تحویل فوری و قیمت رقابتی ملزم شود.» او با انتقاد از محدود بودن مدلهای تاکسی موجود افزود: «انحصار استفاده از دو مدل داخلی موجب خفگی رقابت و توقف نوسازی ناوگان شده است. باید شورای عالی ترافیک در زمینه تنوع خودروهای تاکسی تسریع عمل کند.»
اسقاط خودروها و بازیافت فلزات
مقیمی درباره روند اسقاط خودروها گفت: «سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شد. از هر خودرو بهطور میانگین ۵۰۰ کیلوگرم ورق و حدود ۳۵ کیلوگرم مس استخراج میشود که پس از ذوب مجدداً وارد چرخه تولید میگردد. تاکنون در سال جاری نیز ۱۲۸ هزار خودرو اسقاط شده و موتورسیکلتها نیز به طرح اضافه شدهاند.» او افزود: «صنعت بازیافت یکی از ارکان اقتصاد چرخشی است و نقش مهمی در استفاده مجدد از منابع بهجای استخراج جدید از زمین دارد.»
نوسازی صنایع و کاهش مصرف انرژی
رئیس هیئت عامل ایدرو درباره نوسازی و بازسازی صنایع فرسوده نیز گفت: «در واحدهایی که نوسازی شدهاند، حدود ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت و رقابتپذیری مشاهده شده است. تاکنون ۲۷۰ واحد صنعتی در پلتفرم نوسازی ثبتنام کردهاند و در مراحل بررسی و معرفی به بانک قرار دارند.» او افزود: «نوسازی فقط سختافزاری نیست، بلکه شامل اصلاح ساختار مدیریتی، مالی، منابع انسانی و بهروزرسانی ماشینآلات نیز میشود. با یکسوم منابع و در یکسوم زمان میتوان یک واحد صنعتی را بازسازی کرد.»
مقیمی تأکید کرد: «در سال ۱۴۰۵، حدود ۶ همت برای نوسازی صنایع کشور اختصاص خواهد یافت. در برنامه هفتم توسعه نیز معافیتهای گمرکی برای واردات ماشینآلات طرحهای نوسازی پیشبینی شده است. انتظار میرود در سال نخست اجرای برنامه، ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد صنعتی وارد این طرح شوند.» او با اشاره به نقش ایدرو در این حوزه گفت: «ایدرو نقش تسهیلگر و مدیریتی دارد و این طرح علاوه بر بهبود بهرهوری، میتواند زمینه رونق فعالیت ماشینسازان داخلی را فراهم کند.»
تعیین تکلیف واحدهای راکد
مقیمی در پایان درباره وضعیت واحدهای راکد صنعتی گفت: «تمام واحدهای در حال نوسازی الزاماً راکد نیستند. برخی از آنها فعالاند اما برای ارتقای بهرهوری بازسازی میشوند. با این حال، برخی واحدهای غیراقتصادی باید از چرخه تولید خارج شوند. برای پیگیری طرحهای نوسازی، پلتفرمی با همکاری سازمان برنامه و ستاد تسهیل ایجاد شده تا این طرحها بهصورت یکپارچه و هماهنگ پیش بروند.»
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما