نمایشگاه ایران‌ساخت با نگاه صادراتی/ محصولات نوین ایران روی میز جهانی

رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت از تغییر سیاست‌ها به سمت صادرات محصولات فناورانه خبر داد و اعلام کرد در دوره جدید، حمایت از بیش از ۱۰ محصول های‌تک با پتانسیل ارزآوری بالا در دستور کار قرار گرفته است.

نمایشگاه ایران‌ساخت با نگاه صادراتی/ محصولات نوین ایران روی میز جهانی
پژواک کارفرما -

رئیس مرکز راهبری ستادهای اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت، در نشست خبری سیزدهمین جشنواره و نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت، از ورود این نمایشگاه به مرحله تازه‌ای از توسعه صادرات محصولات فناورانه خبر داد.

به گفته او، طی ۱۲ دوره برگزاری ایران‌ساخت، مجموعه‌ای از دستاوردهای قابل توجه در زیست‌بوم فناوری کشور شکل گرفته و شمار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان حاضر از حدود ۱۰۰ شرکت و هزار محصول در سال‌های ابتدایی، به نزدیک ۱۰۰۰ شرکت و بیش از ۲۰ هزار مدل محصول رسیده است. همچنین بیش از ۷ هزار نیروی متخصص در این رویداد نقش‌آفرینی داشته و میزان فروش ایجادشده در قالب طرح‌های تقاضامحور به بیش از دو و نیم همت رسیده است.

تغییر راهبرد از بازار داخلی به صادرات

بهرامی با اشاره به سیاست‌های دوره سیزدهم معاونت علمی، گفت: «تمرکز جدید بر ارتقای کیفیت، کارایی و پتانسیل صادراتی محصولات ایران‌ساخت است. برنامه‌های استانداردسازی، کاربرپسندی و جشنواره طراحی صنعتی با هدف تولید محصولاتی رقابت‌پذیر در بازارهای بین‌المللی اجرا می‌شود.»

او افزود: «تا دوره نهم و دهم تمرکز نمایشگاه عمدتاً بر بازار داخلی بود، اما از دوره گذشته استراتژی‌ها تغییر کرده و توسعه بازار صادراتی ایران‌ساخت در دستور کار قرار گرفته است.»

حمایت از محصولات های‌تک با ارزش افزوده بالا

رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت اظهار کرد: «در دوره جدید، برنامه‌ریزی برای حمایت از بیش از ۱۰ محصول های‌تک و سطح بالا صورت گرفته که توان ارزآوری جدی برای کشور دارند. این محصولات شامل حوزه‌های هوش مصنوعی، کوانتوم، فوتونیک، لیزر، میکروالکترونیک، زیست‌فناوری، مواد پیشرفته و سایر فناوری‌های نوظهور هستند.»

سیاست‌های حمایتی و بهره‌گیری از قانون جهش تولید دانش‌بنیان

بهرامی توضیح داد: «استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان شامل مواد ۱۰، ۱۱ و ۱۳، یکی از نقاط عطف دوره سیزدهم به شمار می‌رود. مؤسسات تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری که تجهیزات پیشرفته مورد تأیید معاونت را خریداری کنند، از اعتبارات مالیاتی بهره‌مند خواهند شد و تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های ساخت بار اول تجهیزات تست و آزمون پیشرفته مشمول اعتبار مالیاتی می‌شوند.»

تقویت صادرات و دیپلماسی فناوری

او همچنین به برنامه‌های توسعه صادرات اشاره کرد: «جلسات توجیهی با شرکت‌ها، ارتباط سازمان‌یافته با سفارتخانه‌های کشور‌های هدف و معرفی توانمندی‌های شرکت‌های فناور از جمله اقدامات مهم برای گسترش دیپلماسی فناوری و ورود محصولات ایران‌ساخت به بازارهای جهانی است.»

بهرامی ادامه داد: «جشنواره طراحی صنعتی نیز با هدف تولید محصولات کاربرپسند و رقابت‌پذیر که قابلیت حضور در بازارهای خارجی را دارند، ادامه می‌یابد و از این طریق محصولات قابل استفاده در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع کشور توسعه خواهند یافت.»

جمع‌بندی

رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت تأکید کرد که تمرکز دوره سیزدهم بر ارتقای کیفیت، صادرات و توان ارزآوری محصولات های‌تک است و این سیاست‌ها می‌تواند جایگاه ایران‌ساخت را در سطح ملی و بین‌المللی تقویت کند.

*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۶۵۷۰
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها