وقتی سقف قیمت شکست، پروازها بیقانون شدند
ر حالیکه انجمن شرکتهای هواپیمایی سقف قیمت بلیت پروازهای داخلی را تعیین کرده، برخی ایرلاینها با فروش بلیت تا ۶ میلیون تومان، عملاً قانون را دور زدهاند و مسافران را قربانی نوسانات ارزی و نبود نظارت مؤثر کردهاند.
با وجود تعیین سقف قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی، گزارشها نشان میدهد برخی ایرلاینها همچنان بلیتها را با نرخهایی بسیار بالاتر از مصوبات رسمی میفروشند. نمونه بارز این تخلف در مسیر پرتقاضای تهران–مشهد دیده میشود؛ جایی که بلیت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی تا ۶ میلیون تومان هم فروخته میشود.

این وضعیت در حالی است که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، مسعود اسعدی سامانی، افزایش قیمتها را ناشی از تغییر نرخ ارز و وابستگی بیش از ۷۰ درصدی هزینههای ایرلاینها به دلار میداند. او میگوید: «براساس مصوبه خردادماه، نرخ هر ساعت پروازی ۴۸ دلار تعیین شده بود، اما با تغییر نرخ تسعیر ارز از ۷۰ هزار تومان به نرخ تالار دوم، قیمتها نیز متناسب با آن اصلاح شد.»
با این حال، آنچه در عمل رخ داده، فاصله چشمگیری با نرخهای مصوب دارد. عبور از سقف قیمت و نبود نظارت جدی، موجب شده برخی شرکتهای هواپیمایی با استناد به افزایش نرخ ارز، به شکل دلخواه قیمتگذاری کنند؛ رویکردی که عملاً به «آزادسازی سلیقهای» بازار بلیت انجامیده است.
گزارشها نشان میدهد در هفت ماه گذشته، نرخ بلیت در مسیرهای داخلی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و در برخی موارد تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. این جهش قیمتی، علاوه بر کاهش تقاضای سفرهای هوایی، نارضایتی گسترده مسافران را در پی داشته و احتمال زمینگیر شدن بخشی از ناوگان هوایی کشور را افزایش داده است.

اختلاف بر سر مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما نیز همچنان پابرجاست. پیشتر رأی دیوان عدالت اداری، نرخگذاری بلیت توسط ستاد تنظیم بازار را متوقف کرد و دست ایرلاینها را برای افزایش قیمت باز گذاشت، اما با بازگشت موقت این اختیار، همچنان خبری از ثبات در بازار نیست. به نظر میرسد در غیاب نظارت مؤثر و شفافیت قیمتی، قانون همچنان در آسمان بیپناه مانده و جیب مردم، تنها قربانی این بینظمی پروازی است.
*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما