رئیس اتاق بازرگانی البرز:
اختصاصی/اقدامات اتاق بازرگانی البرز برای توسعه تجارت حلال/غفلت از برند حلال در ایران، میدان را برای رقبای خارجی باز میگذارد
رئیس اتاق بازرگانی البرز در نخستین اجلاس توسعه صنعت تجارت حلال در بازارهای جهانی بیان کرد: حجم تجارت جهانی سالانه بازار جهانی حلال تا پایان سال ۲۰۲۵ به بیش از ۸ تریلیون دلار خواهد رسید، اما سهم ایران از این بازار در حال حاضر کمتر از یک دهم درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در همایشی که روز چهارشنبه به مناسبت توسعه صنعت تجارت حلال در بازارهای جهانی در سالن همایش نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بهرهبرداری راهبردی از بازار جهانی حلال یک ضرورت است و بدین منظور خواستار ایجاد بانک اطلاعات محصولات صادراتی و تدوین سند ملی دیپلماسی اقتصادی در این زمینه هستیم.
پرهام رضایی در نخستین اجلاس توسعه صنعت تجارت حلال در بازارهای جهانی بیان کرد: حجم تجارت جهانی سالانه بازار جهانی حلال تا پایان سال ۲۰۲۵ به بیش از ۸ تریلیون دلار خواهد رسید، اما سهم ایران از این بازار در حال حاضر کمتر از یک دهم درصد است.
وی ادامه داد: در حالی که کشورهایی چون مالزی، ترکیه، عربستان و حتی کشورهای غیراسلامی مانند برزیل و تایلند با بهرهگیری از دیپلماسی اقتصادی، استانداردسازی و برندسازی توانستهاند میلیاردها دلار از این بازار را به خود اختصاص دهند، ایران با وجود ظرفیتهای بالا در حوزه غذا، دارو، محصولات آرایشی-بهداشتی و گردشگری مذهبی، همچنان سهم اندکی دارد.
به گزارش خبرنگار پژواک کارفرما، رضایی افزود: ما در ایران با تولید سالانه بیش از ۱۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی و توانمندی ویژه در صنایع دارویی، هنوز نتوانستهایم گواهینامههای معتبر بینالمللی حلال برای صادرات دریافت کنیم و در نتیجه بخش زیادی از بازارهای منطقهای را از دست دادهایم.
رئیس اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: این استان با بهرهمندی از زیرساختهای صنعتی، تحقیقاتی و فناورانه، میزبان سازمان ملی استاندارد است و ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت ملی اقتصاد حلال را دارد.
وی گفت: اتاق بازرگانی البرز با مشارکت سازمان ملی استاندارد، اتاق ایران و خانه صنعت، معدن و تجارت البرز و دیگر نهادهای دولتی و بخش خصوصی، به دنبال پیادهسازی اقداماتی نظیر تشکیل میز ملی توسعه تجارت حلال، تدوین نقشه راه صادرات به کشورهای همسایه، ایجاد بستر صدور گواهیهای حلال با اعتبار جهانی، آموزش تخصصی صنایع هدف و در کنار آن همکاری با نهادهای بینالمللی مانند اسمیک( SMIIC) را در دستور کار قرار داده است.
رضایی در ادامه تاکید کرد: اگر ما برند ملی حلال خود را نسازیم، دیگران برای ما قوانین، دستورالعملها و استانداردهای آن را تعیین و تعریف خواهند کرد.
رئیس اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا باید چند برابر هزینه کنیم تا وارد بازارهای حلالی شویم که حق طبیعی ما بودهاند.