معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد:

کیفیت اینترنت شایسته مردم نیست؛ چالش‌ها و راهکارهای وزارت ارتباطات

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد، کیفیت شبکه اینترنت کشور در حال حاضر شایسته مردم نیست و عوامل متعددی از جمله آلودگی فرکانسی، تأخیر در سرمایه‌گذاری و چالش‌های مرتبط با فیلترینگ، باعث کاهش کیفیت خدمات شده است.

کیفیت اینترنت شایسته مردم نیست؛ چالش‌ها و راهکارهای وزارت ارتباطات
پژواک کارفرما -

احسان چیت‌ساز، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در برنامه «صف اول» با موضوع «توسعه اقتصاد دیجیتال؛ باید‌ها و نباید‌ها» عملکرد یکساله وزارت ارتباطات را تشریح کرد و گفت: «کیفیت شبکه اینترنت شایسته مردم نیست.» وی افزود که بخش زیادی از اختلال‌ها خارج از اراده وزارت ارتباطات است و ناشی از چالش‌های جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و اقدامات امنیتی بوده است، اما آلودگی فرکانسی موجود باعث کاهش محسوس کیفیت شبکه شده است.

چیت‌ساز با اشاره به سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه شبکه و زیرساخت‌ها گفت: «بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید تجهیزات در حوزه محصولات بومی منعقد شده و بخش زیادی از نیازهای فناوری کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین می‌شود.» وی افزود: پلتفرم ایران دیجیتال توسعه یافته و هدف تربیت حداقل ۵۰۰ هزار نفر متخصص اقتصاد دیجیتال تا پایان برنامه هفتم است.

معاون وزیر ارتباطات همچنین از ایجاد بیش از ۲۷۰ سایت G۵ و واگذاری فرکانس این فناوری خبر داد و گفت: «با تأمین منابع مالی بین‌المللی برای اپراتورها، کیفیت خدمات برای مردم بهبود خواهد یافت.»

چیت‌ساز درباره مشکلات شبکه بیان کرد: «کاهش سرمایه‌گذاری در هسته اقتصاد دیجیتال و اختلال‌های خارج از اراده وزارت ارتباطات باعث شده کیفیت خدمات کاهش پیدا کند. همچنین فیلترینگ باعث شده شبکه به یکی از آلوده‌ترین شبکه‌های جهان تبدیل شود و امنیت داده‌های کاربران به خطر بیفتد.» وی افزود: نصب ابزارهای فیلترشکن نیز بعضاً دستگاه‌ها را به زامبی تبدیل کرده و کنترل آنها از کاربر خارج شده است.

معاون وزیر ارتباطات به پروژه‌های فضایی وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «مرکز تست و تجمیع آزمون‌های ماهواره‌ای پیشرفت مطلوب داشته و پایگاه پرتاب ملی چابهار نیز حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. هدف نهایی، توسعه مخابرات فضایی برای ارائه اینترنت پایدار حتی در مناطق روستایی است.»

چیت‌ساز در پایان به رشد پلتفرم‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «کاربران بله و ایتا به ترتیب ۳۶.۳ و ۲۲.۸ درصد رشد داشته‌اند. تلاش ما این است که خدمات عمومی روی پلتفرم‌های بومی ارائه شود و دسترسی مردم تسهیل گردد تا کیفیت خدمات بهبود یابد و دیگر نیازی به فیلترینگ سخت‌گیرانه نباشد.»

*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۵۳۵۴
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها