مسئولیت اجتماعی/
اختصاصی/ایمنی هنگام تعمیرات پمپ جک هیدرولیک اتاقهای کمپرسی کامیون، تریلی و وانت
کارشناس مسائل کار و امور اجتماعی و بررسی حوادث و بیماریهای ناشی از کار کشور، نکات مهم و کاربردی را در خصوص ایمنی کارفرمایان صنفی (استادکاران)، کارگران تعمیرگاههای خودروهای سنگین، رانندگان و کمک رانندگان کمپرسی کامیون و تریلی و وانت، مطرح کرد.

کارشناس مسائل کار و امور اجتماعی و بررسی حوادث وبیماریهای ناشی از کار کشور در گفت و گو با خبرنگار پژواک کارفرما، گفت: قصد دارم نکات بسیار مهم و کاربردی برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار که منجر به قطع نخاع گردنی وکمری کارفرمایان صنفی (استادکاران)، کارگران تعمیرگاههای خودروهای سنگین، رانندگان و کمک رانندگان کمپرسی کامیون و تریلی و وانت را در زمانیکه پمپ جک پنوماتیک خودرو را تعمیرمی کنند در قالب بسته مسئولیت اجتماعی شماره ۳۲ تقدیم و قسمتی از سهم خود در مسئولیت اجتماعی در سلامت نیروی کار کشورم را ایفا کنم، تا سرمایه های انسانی کشورم کارفرمایان صنفی، استادکار، کارگر، راننده،کمک راننده سنگین دچار این نوع حوادث نشوند وهمیشه سلامت در کنار خانواده خودشان باشند.
احمدرضاپرنده تاکید کرد: همچنین مروری داشته باشیم بر چندحادثه منجر به فوت وقطع نخاع گردنی و کمری کارفرمایان صنفی تعمیرگاههای خودرو سنگین هنگام تعمیر پمپ هیدرولیک اتاق کمپرسی که بدون توجه به ایمنی واستقراربین شاسی خودرو و اتاق کمپرسی و بدون قراردادن اهرم ایمن زیر اتاق کمپرسی برای پیشگیری از پایین آمدن ناگهانی اتاق که متاسفانه حوادث منجربه قطع نخاع گردنی، کمری و فوت را به دنبال داشته است.
مروری بر چند حادثه منجر به فوت و قطع نخاع کمر وگردنی استادکاران مکانیک ماشین های سنگین
در بررسی حادثه منجر به قطع نخاع استادکار در یک واحد تعمیرگاهی نشان میداد جهت تعمیر پمپ هیدرولیک اتاق کمپرسی ، ابتدا جک اتاق کمپرسی را به بالا هدایت نموده و اتاق در حالت بالا قرار داشته و استاد کار بدون توجه به ایمن نمودن اتاق کمپرسی و بدون قرار دادن مهار های مطمن ایمنی بین شاسی و زیر اتاق کمپرسی،با استقرار غیر ایمن روی شاسی کمپرسی مشغول تعمیر وعیب یابی پمپ هیدرولیک بوده ناگهان روغن پمپ خارج و اتاق به پایین سقوط کرده و استاد کار بطور وحشتناکی بین اتاق کمپرسی و شاسی ماشین گیر کرده ودچارآسیب بسیار شدیدی شده بود ومتاسفانه از ناحیه گردن دچار قطع نخاع گردنی شده بود و در موارد مشابه به همین روش غیر ایمن حادثه منجر به ضایعه نخاع کمری وفوت شده است.
به گزارش پژواک کارفرما، در موارد دیگری حوادثی داشتیم که استاد کار واحد صنفی جهت عیب یابی وتعمیر پمپ هیدرولیک اتاق کمپرسی در زیر شاسی خودرو رفته ودر حالت ایستاده که نیمه تن وی بالاتر از شاسی بوده و دراین زمان اتاق کمپرسی بالا بوده و بدون قرار دادن مهار ایمنی بین شاسی واتاق مشغول عیب یابی پمپ هیدرولیک اتاق کمپرسی بوده و ناگهان به علت نقض فنی و تخلیه روغن پمپ ناگهان اتاق به پایین سقوط ونیم تنه بالای بدن استاد کار بین اتاق وشاسی قرار گرفته و منجر به فوت وی شده است.
لذا ضروری است جهت هرگونه تعمیر پمپ هیدرولیک از قرارگرفتن واستقرار بین شاسی ماشین و اتاق اکیدا خود داری شود ودر صورت نیاز به انجام کار ضمن انجام اقدامات ایمنی می بایست با انجام تدابیر ایمنی لازم مهار های محکم و ایمن بطور مطمئن بین شاسی و اتاق کمپرسی قرار داده تا از سقوط ناگهانی اتاق جلوگیری شود.
در پایان انتظار میرود در راستای مسئولیت اجتماعی با انتشار موارد کاربردی ایمنی در مسئولیت اجتماعی وآگاه سازی کارفرمایان، کارگران، رانندگان وکمک رانندگان نقش خود را ایفا نموده و همچنین اتاق اصناف ایران نیز این موارد مهم ایمنی را بنحوی در اختیار اتحادیههای صنفی و تعمیرگاههای خودروهای کمپرسی قرار دهد تا با آموزش و آگاه سازی واحدهای تعمیرگاهی صنفی شاهد وقوع اینگونه حوادث نباشیم.