ثبت برنامه تولید ۱۴۰۵ در سامانه جامع تجارت برای واحدهای مشمول آغاز شد
سازمان توسعه تجارت ایران از فعال شدن امکان ثبت سند برنامه تولید سال ۱۴۰۵ در سامانه جامع تجارت برای واحدهای تولیدی مشمول خبر داد؛ بر این اساس، پس از تأیید اسناد، حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت پروانه بهرهبرداری به عنوان سهمیه ارزی فصل تابستان به این واحدها اختصاص مییابد.
بر اساس مصوبات کمیته ارزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان ثبت سند برنامه تولید سال ۱۴۰۵ در سامانه جامع تجارت برای بخشی از واحدهای تولیدی زیرمجموعه وزارت صمت فراهم شد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، این امکان برای واحدهای تولیدی که بر اساس فرمول سهمیهبندی فصل تابستان و با ملاک حداکثر سابقه واردات دو سال گذشته، مشمول دریافت سهمیه ارزی نشدهاند، فعال شده است.
بر این اساس، واحدهایی که در فصل تابستان سال ۱۴۰۵ سهمیه تولیدی دریافت کردهاند، در حال حاضر امکان ثبت سند برنامه تولید را نخواهند داشت؛ زیرا سهمیه ارزی این واحدها بهصورت خودکار و بر مبنای بیشترین سابقه واردات دو سال گذشته محاسبه و اعمال شده است.
سازمان توسعه تجارت همچنین فرآیند بررسی و تأیید اسناد ثبتشده را تشریح کرد. بر این اساس، پس از ثبت سند برنامه تولید توسط متقاضی، این اسناد در سه مرحله مورد بررسی قرار میگیرند.
در مرحله نخست، ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استانها تأیید اولیه را انجام میدهند. سپس اسناد برای بررسی و تأیید نهایی به دفاتر تخصصی مربوطه ارسال میشود و در نهایت معاونتهای تخصصی ذیربط نسبت به تخصیص سهمیه ارزی اقدام خواهند کرد.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، پس از تکمیل مراحل بررسی و تأیید، برای واحدهای مشمول حداکثر تا ۳۰ درصد ظرفیت درجشده در پروانه بهرهبرداری، سهمیه ارزی فصل تابستان اختصاص یافته و در سامانه اعمال خواهد شد.
*ّبازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما