ایران‌خودرو در برابر پوپولیسم صنعتی؛ روایت قائم‌مقام از چالش‌های پنهان خودروسازی

قائم‌مقام ایران‌خودرو در گفت‌وگویی تلویزیونی، پرده از سیاست‌های پوپولیستی در صنعت خودرو برداشت و تأکید کرد که ریشه بسیاری از مشکلات تولید، کیفیت و بازار خودرو در ایران، نه در ضعف فنی خودروسازان بلکه در تصمیمات غیرکارشناسی و مداخلات دولتی نهفته است.

ایران‌خودرو در برابر پوپولیسم صنعتی؛ روایت قائم‌مقام از چالش‌های پنهان خودروسازی
پژواک کارفرما -

با رأی شورای رقابت، کشمکش میان وزارت صمت و ایران‌خودرو بر سر قیمت‌گذاری دستوری به ظاهر متوقف شد، اما جمشید ایمانی، قائم‌مقام ایران‌خودرو تأکید می‌کند این پایان چالش‌های صنعت خودرو نیست و مشکلات ساختاری همچنان پابرجاست.

پوپولیسم چیست و چرا خطرناک است؟
ایمانی با اشاره به تجربه کشورهایی مانند ونزوئلا و ترکیه توضیح داد: پوپولیسم با شعارهای خوشایند اما غیرواقعی، رضایت کوتاه‌مدت مردم را می‌خرد اما در نهایت به بحران می‌انجامد. او تأکید کرد بخشی از معضلات صنعت خودروی ایران نیز ناشی از همین سیاست‌هاست.

قیمت‌گذاری دستوری؛ شکست یک دهه‌ای
به گفته قائم‌مقام ایران‌خودرو، نادیده گرفتن مصوبه افزایش ۲۷ درصدی قیمت و محدود شدن آن به ۱۵ درصد نمونه‌ای از «پوپولیسم قیمت‌گذاری» است. او افزود: تعیین قیمت کمتر از هزینه تمام‌شده، نه تورم را مهار می‌کند و نه مصرف‌کننده را منتفع؛ بلکه تنها صف، رانت و بازار سیاه ایجاد می‌کند.

پوپولیسم توزیعی؛ خودرو برای دلالان
ایمانی سیاست تخصیص اجباری ۷۰ درصد خودرو به سهمیه‌ها را مانعی برای عرضه عادلانه دانست و گفت: این روش موجب می‌شود بخشی از دریافت‌کنندگان خودرو، نه مصرف‌کننده واقعی بلکه به دنبال کسب سود باشند و دسترسی خریداران عادی ۷۰ درصد کاهش یابد.

اجرای گزینشی قوانین
او همچنین از بی‌توجهی به دستورالعمل‌های شورای رقابت و ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ انتقاد کرد و گفت اجرای گزینشی قوانین یکی از مشخصه‌های تصمیمات پوپولیستی است.

سهم سنگین دولت از فروش خودرو
بخش جنجالی سخنان ایمانی به مالیات‌ها و عوارض اختصاص داشت. او گفت: «بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزش هر خودرو به دولت می‌رسد، اما هیچ‌گاه از کاهش این سهم برای حمایت از مردم صحبتی نمی‌شود.»

دوگانه مردم – ایران‌خودرو؟
ایمانی تلویحاً به این نکته اشاره کرد که برخورد تعزیراتی وزارت صمت علیه ایران‌خودرو با برچسب «گران‌فروشی»، تصویری دوقطبی از مردم در برابر خودروساز ایجاد می‌کند؛ رویکردی که او آن را نیز پوپولیستی دانست.

راه برون‌رفت از چرخه پوپولیسم
قائم‌مقام ایران‌خودرو تأکید کرد که صنعت خودرو نیازمند آزادسازی قیمت‌ها، حذف سهمیه‌های غیرمنطقی، اجرای کامل قوانین و کاهش مداخلات دولتی است. او گفت: «دوگانه اصلی امروز نه ایران‌خودرو و وزارت صمت، بلکه عقلانیت در برابر پوپولیسم است.»

* بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۵۰۳۹
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها