۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرز/ تکمیل رشت – آستارا مشروط به B.O.T
کارشناسان حملونقل هشدار میدهند وعده جابهجایی ۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرز ایران تنها در صورت مشارکت B.O.T روسیه و تضمین عبور بار در پروژه رشت – آستارا تحقق مییابد و در غیر این صورت بهرهوری واقعی ایجاد نخواهد شد.
با وجود اظهارات برخی مسئولان درباره ۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرزهای ایران، کارشناسان حملونقل هشدار میدهند که این حجم بار واقعی نیست و پروژه راهآهن رشت – آستارا تنها در صورت مشارکت سرمایهگذاری روسیه به شکل B.O.T و تضمین عبور بار، برای ایران اثرگذار خواهد بود.
محسن زنگنه، رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه، در جلسه علنی مجلس گفت: «روسیه امروز ۲۰ میلیون تن بار پشت مرز ایران دارد و از ما میخواهد مسیر را باز کنیم.» او تاکید کرد که دولت باید منابع را به تکمیل پروژه نیمهتمام رشت – آستارا اختصاص دهد و پروژههای غیرضروری را متوقف کند.
اما کارشناسان با تجربه ساخت راهآهن گرگان – اینچهبرون یادآور میشوند که وعده حجم بارهای ترانزیتی اغلب تحقق نیافته و مسیرهای زمینی موجود قابلیت جابهجایی بار را دارند. مهرداد تقیزاده بهجتی، کارشناس ترانزیت، گفت: «راهآهن گرگان – اینچهبرون پس از ۱۰ سال، حتی یک صدم وعده اولیه بار هم جابهجا نکرده است.»
وی افزود: تکمیل راهآهن رشت – آستارا بدون رفع ۹۷ مانع داخلی ترانزیت و هماهنگی میان دستگاهها، به افزایش واقعی حجم بار کمک نخواهد کرد. به گفته او، تنها در صورت مشارکت روسیه به شکل B.O.T و تضمین عبور بار، پروژه ارزش ساخت خواهد داشت و درآمدهای ترانزیتی ایران از محل عبور بار واقعی حاصل میشود.
تقیزاده تاکید کرد: «اگر پروژه تنها با منابع ایران ساخته شود و روسیه مشارکتی نداشته باشد، رشت – آستارا جزو پروژههای حیاتی کشور محسوب نمیشود و بهرهوری واقعی ایجاد نخواهد شد.»
به این ترتیب، تکمیل این مسیر ریلی کلیدی تنها در چارچوب مشارکت سرمایهگذار خارجی و رفع موانع داخلی، میتواند جایگاه ایران در کریدور شمال – جنوب و درآمدهای ترانزیتی کشور را به شکل ملموس ارتقا دهد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما