۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرز/ تکمیل رشت – آستارا مشروط به B.O.T

کارشناسان حمل‌ونقل هشدار می‌دهند وعده جابه‌جایی ۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرز ایران تنها در صورت مشارکت B.O.T روسیه و تضمین عبور بار در پروژه رشت – آستارا تحقق می‌یابد و در غیر این صورت بهره‌وری واقعی ایجاد نخواهد شد.

۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرز/ تکمیل رشت – آستارا مشروط به B.O.T
پژواک کارفرما -

با وجود اظهارات برخی مسئولان درباره ۲۰ میلیون تن بار روسی پشت مرزهای ایران، کارشناسان حمل‌ونقل هشدار می‌دهند که این حجم بار واقعی نیست و پروژه راه‌آهن رشت – آستارا تنها در صورت مشارکت سرمایه‌گذاری روسیه به شکل B.O.T و تضمین عبور بار، برای ایران اثرگذار خواهد بود.

محسن زنگنه، رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه، در جلسه علنی مجلس گفت: «روسیه امروز ۲۰ میلیون تن بار پشت مرز ایران دارد و از ما می‌خواهد مسیر را باز کنیم.» او تاکید کرد که دولت باید منابع را به تکمیل پروژه نیمه‌تمام رشت – آستارا اختصاص دهد و پروژه‌های غیرضروری را متوقف کند.

اما کارشناسان با تجربه ساخت راه‌آهن گرگان – اینچه‌برون یادآور می‌شوند که وعده حجم بارهای ترانزیتی اغلب تحقق نیافته و مسیرهای زمینی موجود قابلیت جابه‌جایی بار را دارند. مهرداد تقی‌زاده بهجتی، کارشناس ترانزیت، گفت: «راه‌آهن گرگان – اینچه‌برون پس از ۱۰ سال، حتی یک صدم وعده اولیه بار هم جابه‌جا نکرده است.»

وی افزود: تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا بدون رفع ۹۷ مانع داخلی ترانزیت و هماهنگی میان دستگاه‌ها، به افزایش واقعی حجم بار کمک نخواهد کرد. به گفته او، تنها در صورت مشارکت روسیه به شکل B.O.T و تضمین عبور بار، پروژه ارزش ساخت خواهد داشت و درآمدهای ترانزیتی ایران از محل عبور بار واقعی حاصل می‌شود.

تقی‌زاده تاکید کرد: «اگر پروژه تنها با منابع ایران ساخته شود و روسیه مشارکتی نداشته باشد، رشت – آستارا جزو پروژه‌های حیاتی کشور محسوب نمی‌شود و بهره‌وری واقعی ایجاد نخواهد شد.»

به این ترتیب، تکمیل این مسیر ریلی کلیدی تنها در چارچوب مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و رفع موانع داخلی، می‌تواند جایگاه ایران در کریدور شمال – جنوب و درآمدهای ترانزیتی کشور را به شکل ملموس ارتقا دهد.

*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۶۱۸۸
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها