سقوط ارزش پول و نوسانات ارزی، بازار خودرو را در قبضه دلالان قرار داد
کاهش تولید و وابستگی خودروهای داخلی به نرخ ارز باعث شده قیمتها با هر نوسان ارزی چند میلیون تومان تغییر کند و بازار در دست سوداگران و دلالان قرار گیرد.
بازار خودروهای داخلی این روزها تحت تاثیر نوسانات ارزی و کمبود نقدینگی با افزایش قابل توجه قیمتها مواجه شده است. خودروهایی مانند شاهین، پژو ۲۰۷ و تارا چند میلیون تومان گران شده و نشان میدهد که بازار در دست نوسانگیرانی قرار گرفته که با هر کمبود نقدینگی، قدرت خرید مصرفکننده را هدف میگیرند.
در روزهایی که خودروهای داخلی با افزایش قیمت ۱ تا ۱۸ میلیون تومان روبهرو شدند، وانت آریسان ۲ دوگانهسوز با رشد ۱۸ میلیون تومانی و تیگو ۷ هیبرید با جهش ۵۰ میلیون تومانی، بیشترین تغییرات قیمتی را تجربه کردند. این روند ناشی از کاهش تولید خودروسازان و ارسال سیگنالهای گرانی از کارخانه است که شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد را به بالاترین حد رسانده است.
جزئیات افزایش قیمت خودروها
وانت آریسان ۲ دوگانهسوز: ۱۸ میلیون تومان افزایش و معامله با قیمت ۷۶۰ میلیون تومان
شاهین اتوماتیک پلاس: رشد ۳ میلیون تومانی و عرضه با نرخ یک میلیارد و ۵۰۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک: ۶ میلیون تومان افزایش، قیمت بازار ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان
تارا اتوماتیک V۴: ۴ میلیون تومان رشد، قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان
تارا دندهای: ۲ میلیون تومان افزایش، نرخ ۱ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان
سورن پلاس XU۷P: افزایش ۱ میلیون تومانی، قیمت ۸۸۲ میلیون تومان
اطلس G دندهای: رشد ۳ میلیون تومانی، قیمت ۷۹۷ میلیون تومان
ساینا S دندهای: افزایش ۱ میلیون تومان، نرخ ۶۶۵ میلیون تومان
سهند S دندهای: ۴ میلیون تومان رشد، قیمت ۷۴۶ میلیون تومان
رشد و کاهش قیمت خودروهای مونتاژی
قیمت خودروهای مونتاژی نیز متاثر از نوسانات ارزی دچار تغییر شده است:
تیگو ۷ هیبرید: افزایش ۵۰ میلیون تومانی، قیمت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
تیگو ۸ هیبرید: کاهش ۱۰ میلیون تومان، قیمت چهار میلیارد و ۲۵ میلیون تومان
جک J۴: رشد ۱۰ میلیون تومان، نرخ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
کیامسی X۵: کاهش ۱۲ میلیون تومان، قیمت ۲ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان
لوکانو L۷: افت ۲۰ میلیون تومانی، قیمت سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان
لاماکو فلو: کاهش ۲۰ میلیون تومان، قیمت یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان
علل نوسان و افزایش قیمت
کاهش تولید خودروسازان داخلی، ناشی از کمبود نقدینگی و مشکلات تأمین قطعات، روند فاکتور و تحویل خودروها را کند کرده و میزان عرضه را محدود کرده است. این شرایط، شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد را افزایش داده و فرصت مناسبی برای دلالان فراهم کرده است تا با بالا بردن قیمتها سود بیشتری کسب کنند.
علاوه بر این، افزایش اخیر قیمتها توسط خودروسازان داخلی سیگنال گرانی به بازار آزاد داده و موجب رشد قیمت سایر مدلها شده است. خودروهای مونتاژی که بخش قابل توجهی از قطعات آنها وارداتی است، بیشترین تاثیر را از نوسانات ارزی پذیرفتهاند و تغییرات قیمت در این خودروها شدیدتر بوده است.
به این ترتیب، افزایش قیمتهایی مانند وانت آریسان ۲، شاهین اتوماتیک پلاس و پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد، عمدتاً واکنشی لحظهای به انتظارات تورمی و کمبود مقطعی عرضه است. تا زمانی که خودرو در ایران به کالای سرمایهای تبدیل شده و بازار ناپایدار باشد، هرگونه نااطمینانی اقتصادی یا نوسان ارزی، فوراً به افزایش قیمت در بازار آزاد منجر خواهد شد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما