لجستیک فرسوده، ترمز رقابت‌پذیری اقتصاد ایران / هزینه حمل‌ونقل تا دو برابر میانگین جهانی

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تداوم بی‌ثباتی مقررات و ضعف نظام حمل‌ونقل، قدرت رقابت شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی را به‌شدت کاهش داده و انگیزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تضعیف کرده است.

لجستیک فرسوده، ترمز رقابت‌پذیری اقتصاد ایران / هزینه حمل‌ونقل تا دو برابر میانگین جهانی
پژواک کارفرما -

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به نقش کلیدی نوسازی حمل‌ونقل در آینده اقتصاد کشور، فرسودگی زیرساخت‌ها و هزینه‌های بالای لجستیک را یکی از مهم‌ترین موانع رقابت‌پذیری بنگاه‌های ایرانی دانست.

محمود نجفی عرب روز شنبه در دومین همایش «حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی» با بیان اینکه هزینه‌های لجستیک در ایران تا دو برابر متوسط جهانی است، اظهار داشت: این شرایط، در کنار ریسک‌های بالای مقرراتی و تغییرات مکرر بخشنامه‌های گمرکی و مالیاتی، انگیزه و توان رقابتی بخش خصوصی را به‌شدت کاهش داده است.

وی با تأکید بر آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه کشور افزود: فضای فعلی اقتصاد، تضمین لازم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را فراهم نمی‌کند و بدون اصلاح ساختارها، نمی‌توان انتظار جهش اقتصادی داشت.

رئیس اتاق تهران در عین حال به فرصت‌های ژئوپلیتیک کشور اشاره کرد و گفت: ایران با برخورداری از کریدورهای مهم شمال–جنوب و شرق–غرب، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران اصلی تجارت منطقه‌ای و جهانی را دارد، اما بهره‌برداری از این مزیت‌ها نیازمند مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل است.

نجفی عرب با انتقاد از مدیریت جزیره‌ای در این حوزه، بر ضرورت نظارت عالی بر واگذاری‌ها، ثبات مقررات، تسهیل تردد در کریدورها و اصلاح تعرفه‌ها و مقررات مزاحم تأکید کرد.

در ادامه این همایش، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز با هشدار نسبت به تضعیف جایگاه بنادر کشور گفت: چرخه بندری و تجارت ایران در حال واگذاری عملی به بنادر فاو و ام‌القصر عراق است و بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی کشور از مسیر ترانزیت عراق عبور می‌کند.

مسعود پل‌مه با بیان اینکه اقتصاد مقیاس، بهره‌وری و حمایت از بخش خصوصی نادیده گرفته شده است، افزود: بیش از ۶۰ درصد از فعالان حوزه کشتیرانی، مدیریت و منابع مالی خود را به امارات و ترکیه منتقل کرده‌اند؛ موضوعی که نتیجه رفتارهای ضدرقابتی برخی نهادها از جمله سازمان‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی است.

وی با اشاره به وجود ۱۱ کریدور فعال در اطراف ایران تصریح کرد: برای حفظ منافع ملی باید با این کریدورها همکاری و هم‌افزایی داشته باشیم، در غیر این صورت سهم ایران از تجارت منطقه‌ای کاهش خواهد یافت.

پل‌مه همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های سنگین کشورهای منطقه در زیرساخت‌های ریلی گفت: در شرایطی که کشورهایی مانند قطر میلیاردها دلار برای اتصال ریلی آسیای میانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایران نیز باید اتصال ریلی خود به افغانستان و مسیرهای منطقه‌ای را در اولویت قرار دهد.

دبیر انجمن کشتیرانی در پایان تأکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند نقش شفابخش در اقتصاد کشور ایفا کند، اما این امر نیازمند تغییر نگاه در بدنه دولت و پذیرش بخش خصوصی به‌عنوان شریک توسعه، نه رقیب، است.

*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۶۶۴۱
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها