۳۳ کشتی حامل کالاهای اساسی پشت سد ترخیص در بنادر کشور

دبیر انجمن بنادر ایران گفت: مشکل اصلی بنادر کمبود کالا نیست، بلکه تأخیر در فرآیندهای ارزی، بانکی و ترخیص است که باعث رسوب چند هفته‌ای کالاهای اساسی و افزایش هزینه دموراژ شده است.

۳۳ کشتی حامل کالاهای اساسی پشت سد ترخیص در بنادر کشور
پژواک کارفرما -

دبیر انجمن بنادر ایران، اعلام کرد که هم‌اکنون حدود ۳۳ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور لنگر انداخته و بیش از ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر نگهداری می‌شود. بخشی از این کالاها هنوز تخلیه نشده و بخشی دیگر پس از تخلیه به دلایل مختلف، مراحل ترخیص را طی نکرده‌اند.

صادقی‌فر تأکید کرد که گلوگاه اصلی در فرآیندهای پیشینی و پسینی ترخیص، از جمله تصمیمات ارزی و بانکی است و نه در عملیات بندری. به گفته او، انباشت کالا در بنادر باعث افزایش هزینه دموراژ کشتی‌ها، خواب سرمایه و در نهایت افزایش قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی می‌شود، که فشار تورمی بر بازار مصرف وارد می‌کند.

دبیر انجمن بنادر ایران افزود که پیچیدگی فرآیند تخصیص ارز، طولانی شدن صدور کد منشأ ارز و ناهماهنگی میان بانک مرکزی، دستگاه‌های ثبت سفارش و گمرک، سبب تأخیر در ترخیص کالاهای وارداتی شده است. او همچنین به پایین بودن تعرفه انبارداری در بنادر اشاره کرد و گفت: «وقتی نگهداری کالا در بندر کم‌هزینه است، انگیزه‌ای برای خروج سریع کالا شکل نمی‌گیرد و بندر عملاً به انبار ارزان تبدیل شده است.»

صادقی‌فر با بیان اینکه این وضعیت مستعد سوءاستفاده و رفتارهای پرریسک است، خواستار اصلاح ساختار تعرفه‌های انبارداری، تعریف جریمه برای تأخیر غیرموجه، شفاف‌سازی فرآیند ترخیص و نظارت مؤثر بر هزینه‌های دموراژ شد.

او در پایان تأکید کرد که تا زمانی که نگهداری کالا در بنادر کم‌هزینه باشد و تأخیر هزینه واقعی نداشته باشد، نباید انتظار خروج سریع کالا را داشت و اصلاح تعرفه‌ها و شفاف‌سازی ترخیص شرط اصلی ساماندهی وضعیت فعلی است.

*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۶۶۶۲
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها