ادامه ترک فعلهای نوری قزلجه/وزارت جهاد از فعالان اقتصادی آسیب دیده در انفجار بندر رجایی حمایت نکرد
در حالی که انفجار بندر شهید رجایی میلیاردها تومان خسارت به فعالان بخش خصوصی وارد کرده است، رئیس هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور، از عدم حمایت و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی در جبران خسارات تاجران انتقاد کرد و گفت: این وزارتخانه تلاشی برای احقاق حقوق فعالان اقتصادی آسیبدیده نکرد.

داوود رنگی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور و رئیس هیئت مدیره فدراسیون ایران در گفتگو با ایلنا به قوانینی که با روح تجارت در تضاد است اشاره کرد و گفت: از۳ سال گذشته با قوانین و آییننامههایی که از طریق بانک مرکزی در خصوص ثبت سفارشها، تخصیص و تامین ارز تصویب شده، ما به سمت محدودیت در ثبت سفارش و تامین کالا رفتهایم. این قوانین و سهمیهبندیها به قول خودشان عدالت محور بوده اما تجارت را قفل کرده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ادامه داد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال۱۳۹۰ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ با اصلاحاتی اجرایی شد که محدودیتهای زیادی برای تجارت ایجاد کرده است. به عبارتی مانع تجارت قانونی و مشوق قاچاق شده است، این قانون به جای اینکه ترمز کالای قاچاق را بگیرد ترمز تجارت قانونی را گرفته است.
وی به حادثه بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: بنابراین شرکتهای بخش خصوصی درگیر تخصیص، تامین و رفع تعهدات ارزی و ترخیص کالا از گمرک شدهاند و نتیجه این میشود که هزاران تن کالا در گمرک رسوب میکند میتوان گفت این قانون مسبب اصلی از بین رفتن حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز کشور و انفجار بندر شهید رجایی نیز بود. ماندن کالا از سوی دیگر باعث کاهش کیفیت کالا، کمبود کالا و تورم در سطح کشور شده است.
رنگی به اهمیت واردات در کشور اشاره کرد و گفت: امروز واردات کالا نیاز اصلی در بخش تولید و دیگر نیازهای کشور است به ویژه در دوران جنگ اهمیت بالایی پیدا میکند. بنابراین در دوران جنگ مدیریت ویژهای نیاز دارد. اما مقررات ما هیچ سنخیتی با شرایط جنگی و تحریم ندارد؛ باید مقررات اصلاح و قوانین مزاحم و مانع تعلیق شده و قوانین دست و پا گیر اصلاح شود.
محدودیت ثبت سفارش کالا
رئیس هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور در خصوص مشکلات واردات از جمله محدودیت زمانی ثبت سفارش کالا تشریح کرد: محدودیت زمانی ثبت سفارش کالا نیز از دیگر چالشها است که بدون در نظر گرفتن و محاسبات مسافت کشورها یک محدودیت ۳ ماهه ایجاد کردهاند که این قانون با روح تجارت روان و تامین نیاز کشور همخوانی ندارد.
وی تصریح کرد: درخواست واردکنندگان از دولت این است که در سیاستهای تجاری و ارزی شفافیت ایجاد شود و از جانب دیگر دولت بدهیهای ارزی خود را تسویه کند.
راهکارهای جبران خسارت ناشی از انفجار بندر
رنگی به خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی خود در حادثه بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در این انفجار ۲۳ کانتینر متعلق به هلدینگ ما سوخت اما دولت پاسخگو نبود. به دلیل بروکراسی، محصولات قهوه و زردچوبه به مدت ۴ ماه در بندر دپو شده و با انفجار از بین رفت. همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز نقش حمایتی ندارد و در رابطه با برآورده شدن خسارتهای تاجران تلاشی نمیکند. توصیه ما به دولت جهت جبران ضرر، دادن تسهیلات تجاری نه ریالی است.