ترانزیت ریلی ایران روی ریل توسعه

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از هدف‌گذاری ۸ میلیون تن ترانزیت بار ریلی در سال ۱۴۰۴ خبر داد؛ عددی که در صورت تحقق، جهشی ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته را رقم خواهد زد.

ترانزیت ریلی ایران روی ریل توسعه
پژواک کارفرما -

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه سال‌گذشته حدود ۵ تن بار بین‌المللی ریلی جابه‌جا شد، گفت: پیش‌بینی ما برای امسال رسیدن به ۸ میلیون تن است که با تحقق آن، شاهد جهش ۶۰ درصدی خواهیم بود.

به گزارش مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه، ۱۲ خرداد) در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای نشست وزرای حمل‌ونقل اکو و ابتکار ایران برای تسهیل و  توسعه ترانزیت بین‌المللی، اظهار کرد: اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو اکو از روز گذشته (۱۱ خرداد) و امروز (۱۲ خرداد) در تهران برگزار شد. این اجلاس بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در حوزه حمل‌ونقل میان کشورهای عضو اکو محسوب می‌شود و عمدتاً موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل منطقه‌ای در آن بررسی می‌شود.

وی افزود: در این اجلاس، کارشناسان ارشد طی روز نخست با آسیب‌شناسی عملکرد گذشته، پیشنهادهایی برای ارتقای همکاری‌های حمل‌ونقلی میان کشورهای عضو ارائه کردند. خوشبختانه در این دوره نیز با تغییر رویکرد برخی کشورها، تصمیمات خوبی برای تسهیل روابط حمل‌ونقلی اتخاذ شد که این امر می‌تواند به افزایش ترانزیت بار میان کشورهای منطقه منجر شود.

ذاکری با اشاره به تأکید اجلاس بر دیجیتال‌سازی اطلاعات، ادامه داد: تصمیم بر آن شد که روند دیجیتال‌سازی داده‌ها با قوت ادامه یافته و سامانه‌ای یکپارچه برای انتقال داده‌ها بین کشورهای عضو ایجاد شود.

وی گفت: زمانی که اطلاعات مربوط به بار، مبدا، مقصد و نوع کالا پیش‌از رسیدن به مرز در اختیار گمرک قرار گیرد، سرعت عبور از مرز افزایش یافته و فرآیند ترانزیت تسهیل می‌شود 

معاون وزیر راه و شهرسازیتصریح کرد: این موضوع طی سال‌های اخیر مطرح بوده، اما اکنون گام‌های عملیاتی‌تری در این زمینه برداشته شده است. به عنوان مثال، در مرزهای سرخس و رازی، داده‌های مربوط به بار حداقل سه روز پیش‌از رسیدن به مرز بین کشورها تبادل می‌شود، درحالیکه در دوره‌های گذشته، اطلاعات در همان روز ورود کالا منتقل می‌شد.

وی ادامه داد: این پیشرفت‌ها نتیجه زحماتی است که طی چند سال اخیر در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی انجام شده و صرفاً محدود به تصمیمات همین اجلاس نیست. با این حال، همچنان برخی مشکلات در تبادل به‌موقع اطلاعات وجود دارد که نیازمند تصمیم‌گیری‌های دقیق و مشترک برای رفع آن‌ها است.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شرق به غرب، گفت: در بیانیه پایانی اجلاس، بر ضرورت تکمیل کریدور شرق به غرب، به‌ویژه اتصال مسیر ریلی ایران و ترکیه از مرند تا چشمه‌ثریا در داخل خاک ایران و از چشمه‌ثریا تا کارس در خاک ترکیه، تأکید شد. این حلقه گمشده یکی از موانع افزایش ظرفیت ترانزیت در این مسیر است که در صورت تسریع در تصمیم‌گیری و اجرای آن، آثار مثبت بلندمدتی در حوزه حمل‌ونقل منطقه‌ای خواهد داشت.

۳ عامل مهم برای ترانزیت کالا

وی با اشاره به اهمیت تسهیل فرآیند ترانزیت در سه مرحله مبدا، زمان سیر و تحویل نهایی کالا، گفت: به‌عنوان نمونه، اگر باری از ترکمنستان وارد شود، در نهایت باید در بندری مانند بندرعباس یا بندر شهید رجایی به گیرنده نهایی تحویل داده شود. برای تجار، جمع زمانی این سه بخش بسیار مهم است.

ذاکری افزود: بار ترانزیتی از سرخس تا بندرعباس طی ۴ تا ۷ روز جابه‌جا می‌شود، همچنین باید کل فرآیند از مبدا تا مقصد نهایی با دقت بررسی و بهینه‌سازی شود. در حال حاضر، برنامه‌ریزی قطارهای ترانزیتی با اولویت ویژه‌ای انجام می‌شود تا ترانزیت در کشور افزایش یابد و جایگاه و موقعیت ایران در کریدورهای بین‌المللی تثبیت شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های سال‌های اخیر در حوزه ترانزیت، گفت: گام‌های مثبتی در سال‌های گذشته برداشته شده اما همچنان نیازمند آسیب‌شناسی دقیق‌تر برای کاهش زمان انتقال هستیم. به‌عنوان مثال، در بندر شهید رجایی مشکلاتی در حوزه تخلیه و انتقال بار به کشتی‌ها وجود داشته که منجر به اتلاف زمان و نارضایتی مشتریان می‌شد.

جهش ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۴

ذاکری ادامه داد: موفقیت در حمل بارهایی مانند گوگرد در سال گذشته، نتیجه هماهنگی مؤثر میان سازمان بنادر، راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت‌های حمل‌ونقل بود که موجب افزایش قابل‌توجه حجم ترانزیت کشور شد. همچنین در سال ۱۴۰۳، در مجموع حدود ۵ میلیون تن بار بین‌المللی شامل بار ترانزیتی، وارداتی و صادراتی جابه‌جا شد. پیش‌بینی ما برای امسال رسیدن به ۸ میلیون تن است که با تحقق آن، شاهد جهش ۶۰ درصدی خواهیم بود؛ امیدواریم که موانع و مشکلات جدیدی ایجاد نشود.

مدیرعامل راه‌آهن در خصوص سرعت سیر حمل‌ونقل ریلی گفت: سرعت فعلی حرکت بارهای ترانزیتی حدود ۳۲ کیلومتر بر ساعت است، اما اگر کل فرآیند از مبدا تا مقصد را در نظر بگیریم، این عدد حدود ۴ تا ۵ کیلومتر بر ساعت است که شامل تمامی مراحل حتی بارگیری توسط صاحبان کالا می‌شود.

میانگین جهانی ترانزیت ریلی ۳۸ کیلومتر بر ساعت است

این مقام مسئول افزود: این میزان فاصله قابل‌توجهی با میانگین جهانی دارد که حدود ۳۸ کیلومتر بر ساعت است و ما باید تلاش کنیم خود را به این استاندارد جهانی نزدیک کنیم.

متوسط عمر لکوموتیوها بالای ۳۰ سال است

وی تأکید کرد: برای تحقق این هدف، باید به بررسی جامع وضعیت فعلی راه‌آهن و چالش‌های آن بپردازیم. مهم‌ترین گلوگاه ما در یک دهه اخیر، موضوع لکوموتیوها و کشنده‌ها بوده است. عمر متوسط لکوموتیوهای موجود بالای ۳۰ سال است و تا زمانی که این مشکل با مشارکت بخش خصوصی رفع نشود، افزایش عملیاتی سرعت سیر محقق نخواهد شد.

سند حمل‌ونقل اکو تا ۲۰۳۵ تدوین می‌شود

ذاکری ادامه داد: در جلسات اخیر تأکید ویژه‌ای بر صدور وزیر و تسهیل تردد رانندگان در مرزها و جلوگیری از توقف‌های غیرضروری صورت گرفت. موضوع تعرفه واحد بر اساس نرخ تن-کیلومتر بین کشورها مطرح است؛ به‌گونه‌ای که کشورهایی با مسیر کوتاه‌تر طبیعتاً تمایل دارند عدد بالاتری پیشنهاد دهند، در حالی که کشورهای با مسیرهای بلندتر از نرخ پایین‌تر منتفع می‌شوند. این اختلاف‌نظرها در سطح کارشناسی بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای برخی کریدورهای مصوب، طرف‌های ذی‌نفع به توافق مشترک رسیده و اجرای آن آغاز شده است، اما برخی دیگر همچنان در مرحله مذاکره‌اند. این موضوع در نشست آتی در سطح معاونان سازمان‌ها بررسی و جمع‌بندی خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محورهای جدید مطرح‌شده در اجلاس اخیر گفت: یکی از موضوعات کلیدی، تاب‌آوری اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای شرکت‌های حمل‌ونقلی بود. بر این اساس مقرر شد سازمان‌ها و شرکت‌ها، از جمله راه‌آهن‌ها، در زمینه نوع بارهای مبادله‌شونده، زمان‌بندی حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی بلندمدت فعالیت کنند.

وی افزود: این مباحث در قالب سند راهبردی حمل‌ونقل منطقه‌ای اکو با چشم‌انداز ۲۰۳۵ در حال تدوین است و مقرر شده در نشست، نسخه نهایی آن برای تصویب ارائه شود.

انتهای پیام
۴۰۹۴
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها