صنعت تایر در گردنه رکود | آیا وزارت صمت مانع افت ۲۵ درصدی تولید میشود؟
در حالیکه انجمن تایر از احتمال کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید لاستیک در نیمه دوم امسال خبر میدهد، معاون وزیر صمت میگوید دولت با رایزنیهای ارزی و رفع موانع زیرساختی تلاش دارد از افت بیشتر تولید در این صنعت جلوگیری کند.

انجمن تایر کشور هشدار داده است که تولید لاستیک در نیمه دوم امسال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. این انجمن سه عامل اصلی افت تولید را مشکلات ارزی، انباشت مطالبات معوق از خودروسازان و رشد بیرویه واردات عنوان کرده است.
به گفته سخنگوی انجمن تایر، طی دو سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار تن تایر وارد کشور شده، در حالیکه نیاز واقعی تنها ۴۰۰ هزار تن بوده است. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی توان تأمین ۳۰۰ هزار تن را دارند و صرفاً باید ۱۰۰ هزار تن وارد شود، اما واردات بیش از حد توان رقابتی تولید داخل را تضعیف کرده است. او افزود: «فقط در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیارد دلار ارز برای واردات تایر تخصیص یافته، در حالیکه تولیدکنندگان داخلی برای تأمین ارز با مشکلات جدی مواجهاند. همچنین مطالبات معوق ما از خودروسازان به حدود ۵ همت رسیده و هنوز پرداختی صورت نگرفته است.»
واکنش وزارت صمت
در واکنش به این نگرانیها، محمدمهدی شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ضمن تأیید بخشی از مشکلات تولیدکنندگان گفت: «مشکل تخصیص ارز واقعیت دارد و همین موضوع فشار زیادی به تولیدکنندگان آورده است. هرچند عمده افزایش واردات در سال ۱۴۰۲ رخ داد و روند آن در سال جاری کاهشی شده است.» او افزود: «اکنون رکود بازار و طلبهای معوق از خودروسازان چالش اصلی تولیدکنندگان است که ناچارشان کرده به فکر کاهش تیراژ بیفتند.»
وعده حمایت دولت
شیخ تأکید کرد که دولت قصد دارد با رایزنی با بانک مرکزی، رفع مشکلات ارزی و حل قطعی برق واحدها، موانع تولید را کاهش دهد. به گفته او، جلسات متعددی با دستگاههای مرتبط برگزار شده تا راهکارهای عملی برای حمایت از این صنعت بهکار گرفته شود.
صنعت تایر ایران اکنون در نقطه حساسی قرار دارد؛ از یکسو تولیدکنندگان از فشار واردات و کمبود نقدینگی گلایه دارند و از سوی دیگر وزارت صمت وعده داده است با اقدامات حمایتی، مانع از افت بیشتر تولید شود. سرنوشت این صنعت وابسته به آن است که این وعدهها در چه زمانی و با چه میزان اثرگذاری عملی خواهند شد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما