کاهش ۱۷ درصدی تولید و رشد ۲۳ درصدی درآمد خودروسازان در ۵ ماه نخست امسال
سه خودروساز بزرگ کشور در پنجماهه ابتدایی امسال با کاهش ۱۷.۲ درصدی تولید مواجه شدند، اما در همین مدت درآمد آنها با رشد ۲۳ درصدی به بیش از ۲۰۴ همت رسید.

با وجود افت محسوس تیراژ تولید در خودروسازی کشور، درآمد سه خودروساز بزرگ ایران در پنج ماه نخست امسال رشد قابلتوجهی را تجربه کرده است؛ موضوعی که پرسشهای جدی درباره نحوه قیمتگذاری و ساختار بازار خودرو ایجاد میکند.
طبق آمار منتشرشده در سامانه کدال، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای امسال تا پایان مرداد در مجموع ۳۱۶ هزار و ۷۹ دستگاه خودرو تولید کردهاند؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷.۲ درصد کاهش داشته است. مشکلات ناشی از ناترازی انرژی، کمبود قطعات و توقف ۱۲ روزه تولید، مهمترین دلایل این افت عنوان شده است.
در این میان، عملکرد شرکتها متفاوت بوده است؛ ایرانخودرو با تولید ۲۰۱ هزار دستگاه رشد جزئی ۱.۹ درصدی ثبت کرد، اما سایپا با کاهش ۳۸.۹ درصدی و پارسخودرو با افت ۳۳.۷ درصدی مواجه شدند.
با این حال، تناقض اصلی در بخش فروش دیده میشود. مجموع درآمد این سه شرکت در پنج ماهه امسال بیش از ۲۰۴ همت بوده است؛ یعنی ۲۳ درصد بیشتر از سال گذشته. این رشد درآمد در حالی رخ داده که عرضه خودرو به بازار کاهش یافته و به نظر میرسد افزایش قیمت محصولات و شرایط بازار نقش اصلی را در آن ایفا کرده است.
تحلیلگران معتقدند این روند نشان میدهد که حتی در شرایط کاهش تولید، ساختار انحصاری بازار و سیاستهای قیمتگذاری به گونهای است که زیان کاهش تیراژ برای خودروسازان جبران میشود و فشار اصلی بر دوش مصرفکنندگان قرار میگیرد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما