خودرو عقب نشست، اتوبوس و مترو پیشتاز گرانی شدند؛ تورم ۵۶ درصدی حملونقل عمومی در مرداد
گزارش مرکز آمار از تورم مرداد ۱۴۰۴ نشان میدهد در حالی که قیمت خودرو کمتر از تورم کل رشد کرده، هزینه حملونقل عمومی با جهش ۵۶ درصدی، به یکی از پرهزینهترین اقلام زندگی خانوارهای کمدرآمد تبدیل شده است.

گزارش مرکز آمار ایران از تورم مرداد ۱۴۰۴ نشان میدهد شاخص خرید خودرو در مقایسه با سال قبل تنها ۲۳.۷ درصد رشد کرده است؛ در حالی که تورم سالانه آن ۲۲.۵ درصد بوده و حدود ۱۳ تا ۱۸ واحد درصد کمتر از تورم کل کشور است.
این موضوع نشان میدهد بازار خودرو پس از جهشهای شدید قیمتی سالهای گذشته، اکنون وارد دورهای با رشد ملایمتر شده است. کارشناسان رکود تقاضا، کاهش قدرت خرید خانوارها و سیاستهای کنترلی دولت را از دلایل این روند میدانند.
هزینه نگهداری خودرو در مسیر صعودی
هرچند خرید خودرو از تورم عقب مانده، اما هزینههای جانبی آن روندی صعودی دارد. شاخص «استفاده از وسایل نقلیه شخصی» شامل تعمیرات و لوازم یدکی با تورم نقطهبهنقطه ۳۲.۳ درصدی و تورم سالانه ۲۵.۵ درصدی روبهرو شده است.
کارشناسان افزایش نرخ ارز و محدودیت واردات قطعات یدکی را از عوامل اصلی رشد هزینههای نگهداری خودرو میدانند.
حملونقل عمومی؛ پیشتاز گرانی
بخش حملونقل عمومی در مردادماه بالاترین نرخ تورم را به ثبت رساند. بر اساس آمار، تورم سالانه این بخش ۵۶ درصد، تورم نقطهبهنقطه ۵۴.۷ درصد و تورم ماهانه ۲.۴ درصد بوده است.
این ارقام نشان میدهد حملونقل عمومی که همواره بهعنوان گزینه ارزانتر برای اقشار کمدرآمد مطرح بوده، حالا به یکی از پرهزینهترین اقلام سبد مصرفی خانوارها بدل شده است.
فشار تورمی بر خانوارهای کمدرآمد
در مجموع، تورم بخش حملونقل در مردادماه برابر با ۳۰.۷ درصد (سالانه) و ۳۴.۳ درصد (نقطهبهنقطه) بوده است. اما ترکیب جزئیات نشان میدهد خانوارهای فاقد خودرو که ناگزیر به استفاده از حملونقل عمومی هستند، بیشترین فشار را تحمل میکنند.
کارشناسان هشدار میدهند ادامه این روند میتواند شکاف طبقاتی در حوزه حملونقل را عمیقتر کند و دولت ناچار خواهد شد سیاستهای حمایتی ویژهای برای کاهش فشار بر اقشار کمدرآمد در نظر بگیرد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما