کارشناس صنعت خودرو:
خصوصیسازی سایپا نباید به مونتاژکاری و سودجویی ختم شود
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خصوصیسازی نباید باعث شود صنعت خودروسازی قربانی مونتاژکاری و سودجویی شود. وی تأکید کرد که اهلیت خریدار، برنامهریزی دقیق و کاهش زیان انباشته باید در اولویت قرار گیرد تا این صنعت بتواند در اشتغال، توسعه فناوری و حتی سهمی تا پنج درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور نقشآفرینی کند.

یک کارشناس صنعت خودرو با مثبت ارزیابی کردن تصمیم هیات واگذاری برای تعویق ششماهه واگذاری سهام شرکت سایپا تأکید کرد: خصوصیسازی نباید به بهانه فروش سهام، صنعت خودروسازی کشور را قربانی مونتاژکاری و سودجویی کند.
اردیبهشت ماه امسال هیات واگذاری درباره زمان و نحوه عرضه سهام دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا تصمیمگیری کرد. در آن زمان، وزیر صمت اعلام کرد سیاست دولت فاصله گرفتن از تصدیگری و تمرکز بر سیاستگذاری است؛ به عبارتی، خصوصیسازی هدف اصلی است و تفاوتی با اختصاصیسازی دارد. نهایتاً در جلسه ۱۹ شهریور ماه هیات واگذاری، واگذاری سهام سایپا تا اول اسفند ۱۴۰۴ به تعویق افتاد تا فرصت کافی برای اصلاحات و آمادهسازی شرکت فراهم شود.
وضعیت سایپا و اهمیت تعویق واگذاری
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تفاوت وضعیت سایپا و ایران خودرو گفت: «در ایران خودرو، سهام به حدی رسیده بود که امکان مدیریت شرکت فراهم شد، اما در سایپا وضعیت متفاوت است و زیان انباشته بالای شرکت، نیازمند بهبود قبل از واگذاری است.» وی افزود تعویق واگذاری فرصتی برای کاهش زیان انباشته و اصلاح عملکرد مالی سایپا ایجاد میکند و باعث میشود ارزش واقعی سهام مشخص شود.
مدنی تأکید کرد: «واگذاری شرکتها بدون اهلیت و برنامهریزی مناسب به شکست منجر میشود. صرف داشتن سرمایه کافی کافی نیست؛ فرد خریدار باید توانمندی و تجربه لازم برای اداره شرکت و اجرای برنامهای در چارچوب سیاستها و منافع ملی را داشته باشد.»
صنعت خودرو؛ بیش از یک بازار مالی
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد که این صنعت نه تنها سهم قابل توجهی در اشتغال دارد، بلکه میتواند تا پنج درصد در تولید ناخالص داخلی کشور تأثیرگذار باشد. او تصریح کرد: «صنعت خودروسازی باید از منظر افزایش اشتغال، ارتقای فناوری، توسعه محصول داخلی، رقابت با محصولات جهانی، خودکفایی و صادرات مورد توجه قرار گیرد و صرفاً نگاه مالی به خصوصیسازی کافی نیست.»
مدنی با اشاره به تجربه خصوصیسازی گذشته افزود: «متأسفانه در سالهای گذشته، پس از واگذاری، شرکتها رها شدند و بسیاری از خصوصیسازیها موفق نبودند و حتی وضعیت برخی شرکتها بدتر از مدیریت دولتی شد.»
نتیجهگیری
این کارشناس صنعت خودرو تصمیم هیات واگذاری برای تعویق ۶ ماهه خصوصیسازی سایپا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این زمان میتواند فرصت مطالعات بیشتر، اصلاحات لازم و برنامهریزی برای واگذاری موفق را فراهم کند و احتمالاً تجربه خصوصیسازی ایران خودرو نیز درسآموز خواهد بود.» او تأکید کرد که بدون کاهش زیان انباشته و اصلاح وضعیت شرکت، نمیتوان انتظار داشت سایپا به فروش برود و ارزش واقعی سهام مشخص شود.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما