اسنپ بک تحریم دریایی ایران را تشدید نکرد/کشتیرانی کشور بدون محدودیت ادامه دارد
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی اعلام کرد اسنپ بک تنها یک اصطلاح تحریمی بود و فعالیتهای دریایی ایران با محدودیت جدید مواجه نشده است، هرچند تحریمها هزینهها و زمان اجرای برنامهها را افزایش دادهاند.
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته، درباره تأثیر اجرای اسنپ بک بر فعالیتهای دریایی ایران توضیح داد: «اسنپ بک صرفاً یک اصطلاح تحریمی بود که پس از چند سال به ادبیات تحریمها بازگشت و در فاصله دو تحریم گذشته، محدودیتی جدید برای فعالیتهای کشتیرانی ایران ایجاد نکرد.»
وی افزود با وجود اینکه تحریمها مانع اصلی فعالیتهای دریایی نبودهاند، اما فشارهایی را ایجاد کرده و هزینهها و زمان دستیابی به اهداف برنامههای اجرایی را افزایش دادهاند. پلمه تأکید کرد: «صنعت کشتیرانی ایران طی حداقل یک دهه گذشته تجربه قابل توجهی در مدیریت و بیاثر کردن تحریمها کسب کرده و قادر است با شرایط موجود مقابله کند.»
دبیر انجمن کشتیرانی همچنین درباره وضعیت تردد دریایی کشور بیان کرد: «هیچ محدودیتی در مسیرهای دریایی وجود ندارد و کالاها از بنادر ایران به مقصد طبق زمانبندی مشخص ارسال میشوند.»
وی در خصوص تغییرات اخیر نرخ ارز توضیح داد: «بانک مرکزی با اصلاح نرخ ارز و یکسانسازی آن با تالار دوم، نرخ تصویری ارز را افزایش داده است. به همین دلیل، محاسبات شرکتها نیز باید بر اساس نرخ جدید انجام شود. برای جلوگیری از ایجاد شوک، مهلت ۱۰ روزهای به اشخاص دارای بدهی قطعی داده شده تا بدهی خود را بر اساس نرخ قدیم تسویه کنند.»
پلمه با اشاره به پایین بودن سهم اقتصاد دریاپایه در کشور گفت: «به دلیل بیتوجهیهای گذشته به بخش دریایی، شاخصهای استاندارد جهانی در اقتصاد دریامحور در کشور بهدرستی رعایت نشده است. در حالی که در کشورهای دارای اقتصاد مبتنی بر دریا، سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی حدود ۲۶ درصد است، سهم دریایی ایران بسیار کمتر و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیتها به داخل کشور اختصاص دارد.»
وی همچنین با اشاره به پنجمین همایش بینالمللی توسعه دریامحور تصریح کرد: «این همایش صرفاً رویداد آکادمیک نیست بلکه ترکیبی از دانش دانشگاهی و تجربه عملی صنعت دریایی است و امیدواریم خروجی پنلها منجر به برنامههای عملی و توسعهای مؤثر شود.»
در پایان پلمه به پروژههای بینالمللی مرتبط با کریدورهای ترانزیتی اشاره کرد و گفت: «با وجود توافقات نهایی با روسیه، برخی حلقههای این کریدور هنوز به مرحله اجرا نرسیدهاند، اما مقدمات فراهم شده و پیشبینی میشود حداکثر دو سال آینده این پروژهها عملیاتی شوند.»
*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما