قائممقام راهآهن:
راهاندازی هر قطار نیازمند سرمایهای حدود یک هزار میلیارد تومان است
قائممقام مدیرعامل شرکت راهآهن اعلام کرد که برای راهاندازی یک قطار کامل در یک مسیر، حدود یکهزار میلیارد تومان سرمایه لازم است.
میرحسن موسوی دیزجی، قائممقام مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، میزان سرمایهگذاری لازم برای راهاندازی یک قطار در یک مسیر را حدود یکهزار میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته او، با توجه به تسهیلات ایجادشده و اصلاحهای نیمبند اقتصادی در صنعت ریلی، شرکتها در ماههای اخیر علاقهمند به سرمایهگذاری در بخش مسافری شدهاند.
موسوی توضیح داد که بازسازی واگنهای سطح یک و دو به ازای هر واگن حدود ۲۰ میلیارد تومان و خرید هر واگن جدید حداقل ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد. با محاسبه واگنها و اضافه کردن هزینه لکوموتیو، سرمایه لازم برای راهاندازی یک قطار در یک مسیر به حدود یکهزار میلیارد تومان میرسد.
وی با اشاره به منافع ملی و اجتماعی راهاندازی قطارها افزود: این اقدام علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم، موجب رشد تقاضای شرکتها برای سرمایهگذاری در تولید و بازسازی واگنها شده است.
قائممقام راهآهن همچنین از راهاندازی قطار پنج ستاره ساری-مشهد خبر داد و گفت که این قطار در اولین حرکت خود با ضریب اشغال ۱۰۰ درصد راهاندازی شد، نشاندهنده تمایل مردم به استفاده از خدمات ریلی باکیفیت است. پیش از این، قطارهای پنج ستاره در مسیرهای بندرعباس، کرمانشاه و خاوران به مشهد فعالیت داشتند و اکنون سایر مسیرها نیز در حال اضافه شدن هستند.
موسوی همچنین راهاندازی قطار طبس-مشهد پس از شش سال توقف را یادآور شد و توضیح داد که به دلیل کمبود واگن و آماده به کاری لکوموتیو، این مسیر متوقف شده بود اما اکنون سرویس هفتهای یک بار برای مردم منطقه راهاندازی شده است. وی افزود: قطار «حرم تا حرم» طبس، از امامزاده حسین بن موسی کاظم تا حرم امام رضا، با هدف ایمنی و آرامش سفر مردم، تجربهای جذاب برای مسافران است.
این مقام مسئول در پایان تأکید کرد که تقاضا برای سفرهای ریلی همچنان بالاست اما عرضه در کشور از آن عقبتر است و توسعه خطوط و قطارهای باکیفیت میتواند بخشی از این تقاضای انباشته را پاسخ دهد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما