طرح ساماندهی رانندگان سبک‌بار در بایگانی سازمان راهداری خاک می‌خورد

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان سبک‌بار جاده‌ای با انتقاد از بی‌عملی سازمان راهداری گفت طرح ساماندهی این رانندگان با وجود ابلاغ رسمی، سال‌هاست بدون اقدام اجرایی رها شده و همین خلأ، زمینه سوءاستفاده و بی‌عدالتی گسترده را فراهم کرده است.

طرح ساماندهی رانندگان سبک‌بار در بایگانی سازمان راهداری خاک می‌خورد
پژواک کارفرما -

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان سبک‌بار جاده‌ای با بیان اینکه وضعیت این قشر در حوزه ساماندهی و حمایت‌های قانونی نامطلوب است، تأکید کرد که با وجود تعداد بالای رانندگان سبک‌بار، تاکنون اقدام مؤثر و پایداری از سوی نهادهای مسئول برای ساماندهی آن‌ها انجام نشده است.

آتنا حیدری اظهار داشت: متولی اصلی ساماندهی رانندگان سبک‌بار جاده‌ای، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است اما متأسفانه در این حوزه اهمال‌کاری جدی مشاهده می‌شود. نبود قوانین شفاف و اجرایی در حوزه باربری‌ها و ضعف عملکرد دستگاه مسئول، مشکلات متعددی را برای رانندگان ایجاد کرده است.

وی افزود: با وجود امضای بخشنامه‌های مرتبط از سوی هیأت‌مدیره و ابلاغ رسمی آن به سازمان راهداری، طرح ساماندهی رانندگان سبک‌بار همچنان بدون هیچ اقدام عملی روی میز این سازمان باقی مانده و عملاً به بایگانی سپرده شده است. حتی در مواردی که این طرح توسط یکی از مدیران بررسی می‌شود، با جابه‌جایی آن مسئول، روند دوباره از نقطه صفر آغاز می‌شود و این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان سبک‌بار جاده‌ای با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با پلیس راهور مناطق تهران طی پنج سال گذشته گفت: این جلسات با هدف نظارت بر تردد رانندگان برون‌شهری و تدوین یک برنامه دولتی برگزار شد، اما خروجی عملی نداشت. این خلأ نظارتی موجب شده برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از نام نهادهای رسمی، در برخی پلیس‌راه‌های استان تهران از رانندگان مبالغی را به بهانه صدور کارت هوشمند دریافت کنند؛ در حالی که هیچ کارت هوشمندی صادر نمی‌شود.

حیدری ادامه داد: تداوم این روند باعث بدبینی رانندگان نسبت به موضوع کارت هوشمند شده است، در صورتی که اگر متولیان اصلی و انجمن‌های صنفی با اطلاع‌رسانی شفاف و فراخوان رسمی اقدام کنند، امکان چنین سوءاستفاده‌هایی عملاً از بین خواهد رفت.

وی با تأکید بر اینکه بخش عمده مشکلات ناشی از عدم اجرای قانون است، تصریح کرد: رانندگان سبک‌بار بارها توسط باربری‌های غیرمجاز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. این باربری‌ها با صدور بارنامه‌های غیررسمی، محموله‌های غیرقانونی را به نام بار مجاز به راننده تحویل می‌دهند و در نهایت، راننده بدون اطلاع با توقیف خودرو و تبعات قانونی در پلیس‌راه مواجه می‌شود، در حالی که تمام مسئولیت‌ها متوجه اوست.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان سبک‌بار جاده‌ای خاطرنشان کرد: با ساماندهی این حوزه و اجرای صحیح قوانین، مشکل بیمه رانندگان سبک‌بار که یکی از مطالبات اصلی این قشر است، به‌راحتی قابل حل خواهد بود و عدالت برای رانندگانی که به‌طور واقعی در چرخه حمل‌ونقل کشور فعالیت دارند، محقق می‌شود.

حیدری در پایان ابراز امیدواری کرد با تسریع در تصمیم‌گیری و اجرای مصوبات، ساماندهی رانندگان سبک‌بار برون‌شهری هرچه سریع‌تر محقق شود و ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای برای رانندگان و صاحبان کالا ارتقا یابد.

*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۶۷۸۹
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها