افت ۱۰.۵ درصدی تولید خودروهای داخلی و پیامدهای آن بر بازار
بررسی آمار هشتماهه نخست امسال نشان میدهد تولید خودرو در ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۵۷ درصد کاهش یافته است.
بر اساس گزارشهای منتشرشده در سامانه کدال، تولید سه خودروساز بزرگ کشور در هشتماهه نخست سال جاری ۱۰.۵۷ درصد کاهش یافته است. در این مدت، مجموع تولید داخلی به ۵۶۴ هزار و ۴۵۳ دستگاه رسید که افت ۶۶ هزار و ۷۴۷ دستگاهی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
جزئیات تولید خودروسازان
ایرانخودرو: در هشتماهه نخست امسال، ۳۸۰ هزار و ۶۵۴ خودرو تولید کرده که رشد ۱۳.۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد. تیراژ گروه پژو و گروه سورن به ترتیب ۱۱۳ هزار و ۸۳ و ۹۹ هزار و ۱۹۵ دستگاه بوده است.
سایپا: تولید این خودروساز به ۱۴۳ هزار و ۲۱۱ دستگاه کاهش یافت؛ افت ۳۶.۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته. عمده تولید مربوط به خانواده X200 شامل تیبا، کوئیک و ساینا با تیراژ ۸۹ هزار و ۳۲۳ دستگاه است.
پارسخودرو: با تولید ۴۰ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو، افت ۴۱ درصدی (معادل ۲۸ هزار و ۱۸۱ دستگاه) نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است. بیشترین سهم تولید این شرکت مربوط به گروه Q200 با تیراژ ۲۹ هزار و ۹۸۶ دستگاه است.

پیامدهای افت تولید بر بازار خودرو
کاهش تولید، بازاری که همواره با ناترازی عرضه و تقاضا مواجه بوده است را تحت فشار قرار میدهد. کارشناسان بر این باورند که کاهش عرضه، فاصله قیمت کارخانه و بازار را افزایش داده و باعث رشد حساسیت بازار نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی میشود. در چنین شرایطی، حتی تغییرات کوچک در نرخ ارز، سیاستهای تنظیمگری یا انتشار اخبار اقتصادی، میتواند قیمتها را بهشدت تحت تأثیر قرار دهد.
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه توضیح داد: «روند افزایشی قیمتها پس از جهش نرخ ارز و برخی تصمیمات بینالمللی آغاز شد و شواهد نشان میدهد این روند، آرام اما پایدار ادامه دارد. کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی تولید سه خودروساز دولتی نیز این شرایط را تقویت کرده است.»
به گفته کارشناسان، کاهش تولید خودرو نه تنها قیمتها را افزایش میدهد، بلکه خودرو را به شاخصی از انتظارات اقتصادی جامعه تبدیل میکند؛ در نتیجه بازار بهشدت حساس و ناپایدار شده و مدیریت ثبات قیمتی دشوارتر خواهد بود.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما