تعطیلات بدون بنزین؛ کارت سوخت مردم را در جاده‌ها زمین‌گیر کرد

محدودیت‌های تازه کارت سوخت جایگاه‌ها در تعطیلات اخیر باعث شد رانندگان در جاده‌ها ساعت‌ها معطل بمانند و بازار سیاه سوخت شکل بگیرد، بحران پیش‌بینی‌پذیر دولت به واقعیت تبدیل شد.

تعطیلات بدون بنزین؛ کارت سوخت مردم را در جاده‌ها زمین‌گیر کرد
پژواک کارفرما -

تصمیم دولت برای تعطیلی شنبه‌ها به منظور کاهش مصرف آب و برق، با افزایش سفرهای مردم همراه شد. این اقدام، به‌طور طبیعی تقاضای بنزین را افزایش داد، اما محدودیت‌های کارت سوخت جایگاه‌ها موجب شد مردم در مسیرهای پرتردد با کمبود سوخت مواجه شوند.

محدودیت‌های جدید کارت سوخت

از مهر ۱۴۰۳، سهمیه کارت‌های جایگاه از ۸۰۰۰ به ۷۰۰۰ لیتر کاهش یافت و هر کارت تنها می‌تواند ۲۵۵ مرتبه در روز استفاده شود. همچنین سقف برداشت با کارت شخصی به ۴۰ لیتر و حداکثر دو مرتبه در روز محدود شد. این محدودیت‌ها، به رغم هدف مدیریت مصرف، مشکلات جدی برای رانندگان و جایگاه‌داران ایجاد کرد و گاهی حتی پیش از اتمام سهمیه، کارت‌ها غیرفعال می‌شوند.

صف‌های طولانی و بحران میدانی

تعطیلات اخیر نشان داد که جایگاه‌ها توان پاسخگویی به تقاضای واقعی را ندارند. بسیاری از مسافران با نبود کارت فعال یا تکمیل ظرفیت جایگاه‌ها مواجه شده و ساعت‌ها معطل ماندند. این وضعیت باعث افزایش نارضایتی عمومی و فشار مضاعف بر مصرف‌کنندگان شد.

بازار سیاه؛ پیامد محدودیت‌ها

محدودیت‌های شدید کارت جایگاه، بستر تازه‌ای برای دلالی ایجاد کرد. در برخی مناطق، خرید و فروش کارت سوخت به یک بازار غیررسمی بدل شده و قیمت‌ها تا لیتری ۳۰ هزار تومان رسید. این وضعیت، توزیع ناعادلانه سوخت و افزایش فساد را به همراه داشته است.

شکاف سیاست‌گذاری و واقعیت میدانی

بحران کارت سوخت نمونه‌ای روشن از فاصله میان سیاست‌های دولتی و نیازهای واقعی مردم است. کاهش سهمیه و اعمال محدودیت‌های تراکنش بدون ارزیابی دقیق پیامدهای اجتماعی، نه‌تنها مصرف را مدیریت نکرد، بلکه اعتماد عمومی را تضعیف و فشار اقتصادی را بر مردم بیشتر کرد.

*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۵۰۶۶
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها