کارشناس انرژی:
سهنرخی شدن بنزین اقدامی مثبت، اما ناکافی
یک کارشناس انرژی سهنرخی شدن بنزین را گامی مثبت در مسیر اصلاح قیمتها دانست، اما هشدار داد این اقدام به تنهایی کافی نیست و بدون اصلاحات دیگر در حملونقل و صنایع، سیستم انرژی کشور دچار مشکل میشود.
هاشم اورعی، کارشناس انرژی، با اشاره به طرح سهنرخی شدن بنزین، آن را اقدامی مثبت اما ناکافی دانست و توضیح داد که این سیاست بیشتر به دهکهای بالای جامعه و دارندگان خودروهای متعدد کمک میکند تا مصرف مازاد خود را با نرخی نزدیکتر به قیمت واقعی بنزین جبران کنند.
وی با بیان اینکه کاهش اختلاف قیمت بنزین یکی از مزایای این اقدام است، افزود: «کاهش انگیزه قاچاق سوخت نیز از دیگر نکات مثبت این سیاست است، هرچند گازوئیل سهم بیشتری در قاچاق دارد و امیدواریم برای آن نیز تصمیم مشابهی گرفته شود.»
اورعی با اشاره به اختلاف فاحش قیمت بنزین ایران و کشورهای همسایه گفت: «اگر قیمت بنزین ما ۷ هزار تومان شود، در کشورهای همسایه حدود ۷۰ هزار تومان است.»
وی در ادامه اظهار داشت که با وجود در نظر گرفتن نرخ سوم، مسائل دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد: نرخ تورم کشور نزدیک به ۵۰ درصد است و تورم بخش انرژی شامل آب، برق و بنزین تقریباً ۷۰ درصد است. به همین دلیل، افزایش نرخ بنزین مازاد از ۳ هزار به ۵,۵۰۰ تومان، در کمتر از یک سال اثر خود را از دست میدهد.
اورعی اضافه کرد: «چند درصد مردم بیش از ۱۶۰ لیتر بنزین مصرف میکنند؟ بنابراین این اقدام به تنهایی کافی نیست و شیب منفی یارانهها سریعتر از شیب مثبت اصلاح قیمتهاست.»
او همچنین به افزایش ۶.۵ درصدی مصرف بنزین نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: «این نشان میدهد بخشی از افزایش مصرف ناشی از قاچاق است و اگر مازاد مصرف بنزین بیش از حد افزایش یابد، واردات بنزین با مشکل مواجه خواهد شد.»
اورعی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام میتواند مقدمهای برای افزایش قیمت بنزین سهمیهای باشد، تأکید کرد: «افزایش قیمت بنزین لازم است اما باید همزمان اصلاحات دیگر از جمله بهبود حمل و نقل عمومی و فناوری صنایع خودروسازی اجرا شود.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما نمیتوانیم به مردم بگوییم نه از ماشین شخصی استفاده کنند و نه از حملونقل عمومی؛ تا زمانی که حمل و نقل عمومی مناسب نباشد، اصلاح قیمت بنزین به تنهایی کافی نخواهد بود.»
*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما