گفتوگوی اختصاصی پژواک کارفرما با معاون وزیر کار؛
کارآفرینی با قوانین ۲۰ سال پیش پیش نمیرود/بدون فهم نسل Z و آلفا، همکاری با کارآفرینان ممکن نیست
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با انتقاد از ماندگاری بخشنامههای ۲۰ تا ۳۰ ساله، تأکید کرد دولت چهاردهم تنها به رفع موانع بسنده نمیکند و نگاه دولت، همکاری و شراکت با کارآفرینان و کارفرمایان برای اصلاح قوانین قدیمی و درک نسلهای جدید شاغل است.
سید مالک حسینی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پژواک کارفرما در خصوص اهمیت کارآفرینی در دولت چهاردهم، با بیان اینکه موضوع کارآفرینی در همه دولتها و در همه اعصار مورد توجه بوده است، گفت: «اگر دولت قرار است کاری برای کارآفرینی انجام دهد، این است که موانع را بردارد؛ اما ما نگاهی فراتر از این داریم و میگوییم دولت باید با کارآفرما و کارآفرین شراکت کند.»
او افزود: «این شراکت به این معناست که اگر کارآفرینی در یک موضوع خاص تحولی ایجاد میکند و ظرفیت کسبوکار فراهم میکند، دولت نباید فقط از منظر مانعزدایی نگاه کند. دولت باید قواعد و قوانین را رعایت کند، مجوزها را سرعت بدهد و کارهای تسهیلی را که ذات کار دولت است انجام دهد، اما ما فراتر از این میگوییم که دولت بتواند ظرفیت همکاری و کارهای مشترک با کارآفرینان، بهویژه در حوزههایی که مأموریت مشترک در دولت چهاردهم وجود دارد، فراهم کند.»
حسینی ادامه داد: «خیلی وقتها خود کارآفرینان میگویند اگر ما مداخله نکنیم، طبیعتاً نباید هم مدافع مداخله باشیم؛ باید جایی ورود کنیم که واقعاً گرهای را باز کنیم. تمرکز ما اکنون بر اصلاح دستورالعملها و قوانینی است که سالیان متمادی تغییری نکردهاند؛ دستورالعملهایی که ۲۰ یا ۳۰ سال پیش ابلاغ شدهاند. در حالیکه در این مدت تحولات زیادی رخ داده اما یا درک درستی از آنها نداشتیم یا بهدلیل سختی تغییر، اقدامی نکردیم.»
معاون اشتغال گفت: «کارآفرینی ذاتاً با خلاقیت، نوآوری و ریسک گره خورده است، بنابراین باید قوانین و قواعد را متناسب با این تغییرات بهروز کرد. در همین راستا با کارآفرینان صحبت کردیم و قرار شده پیشنهادهای آنها ارائه شود و ما پیگیر اصلاح قوانین باشیم.»
او با اشاره به تأکید امسال بر بحث «تحولات نسلی» اظهار داشت: «نسل Z وارد بازار کار شده و چهار پنج سال دیگر نسل آلفا وارد میشود. این نسلها دغدغهها، ارزشها و فکتهایی دارند که در کار برایشان مهم است. ما باید این را بفهمیم، چون بدون درک آن نمیتوان همکاری خوبی رقم زد. تمام تلاش ما این است که این گفتوگوها تکرار شود، خوب بشنویم و متناسب با ارزشها، دغدغهها و خواستههای آنها، بازار کار را تنظیم کنیم و کارفرماها را نسبت به این دغدغهها آگاه کنیم.»
حسینی افزود: «در تعاملات هفته کارآفرینی، روی همین مباحث تمرکز کردیم. مرز کارآفرینی و کارفرمایی بسیار باریک است؛ اگر عنصر خلاقیت و نوآوری و ریسکپذیری از یک کسبوکار گرفته شود، یک کارآفرین نهایتاً تبدیل به کارفرما میشود.
به گفته وی، عمده کارآفرینان ما نهایتاً وارد جامعه کارفرمایی خواهند شد و عزیزان کارفرمایی و نظام کارفرمایی یکی از بهترین پشتیبانهایی هستند که میتوانند روی نسل جدید کار کنند، تجربه و دانش منتقل کنند و در پروژههای بزرگ با آنها همراه شوند.»