افزایش ۳۰ درصدی عوارض آزادراه‌ها ابلاغ شد/بدهی ۴۴۰۰ میلیاردی همچنان پابرجاست

معاون وزیر راه از ابلاغ افزایش حداکثر ۳۰ درصدی عوارض آزادراه‌ها پس از حدود پنج سال خبر داد؛ تصمیمی که با وجود اجرا، هنوز رضایت کامل سازندگان آزادراه را جلب نکرده است.

افزایش ۳۰ درصدی عوارض آزادراه‌ها ابلاغ شد/بدهی ۴۴۰۰ میلیاردی همچنان پابرجاست
پژواک کارفرما -

معاون وزیر راه اعلام کرد که عوارض آزادراه‌ها پس از حدود پنج سال، با افزایش حداکثر ۳۰ درصدی ابلاغ شد. این تصمیم در پی درخواست سازندگان آزادراه‌ها برای جبران چالش‌های مالی و پس از بررسی ستاد تنظیم بازار و وزارت راه اجرایی شده است، هرچند همچنان برخی پیمانکاران از میزان افزایش رضایت کامل ندارند.

هوشنگ بازوند ،معاون وزیر راه و شهرسازی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک  با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل متولی راه‌های اصلی، بزرگراهی، آزادراهی و ریل در کشور است، اظهار کرد: این شرکت بعد از احداث پروژه‌ها، آنها را تحویل دستگاه‌های بهره بردار می دهد.

وی افزود: در بحث راهگذرها و کریدورها الزام در برنامه هفتم داریم. تقریبا از آبان ۱۴۰۳ تاکنون پیگیری و شروع کردیم و کریدورها را با توجه به تکلیف قانون، ضرورت کشور، تاکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مقام عالی وزارت در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: امروز یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم تعیین تکلیف کریدورها و سرمایه‌گذاری بر آنها است. کریدورها در آینده یکی از منابع درآمدی کشورهای محسوب می شوند و شاید درآمد آنها جایگزین انرژی و نفت هم شود. البته رقبایی داریم که غافل نیستند و مشغول تکمیل کریدورهایشان هستند.

وی افزود: برای مثال کریدور شمال به جنوب  مسیر آزادراهی آستارا به چابهار یا آستارا به بندرعباس به موازات آن عراق هم به عنوان رقیب در یکی از بندرهایش این کریدور را انجام می دهد.

بازوند تصریح کرد: در حوزه ریل حدود ۹ کریدور در کشور تعریف کردیم که شش کریدور به صورت شمال به جنوب و سه کریدور شرقی به غربی است. همچنین ۱۱ کریدور بزرگراهی طراحی شده که شش کریدور آن شمال به جنوب و پنج مورد شرق به غرب است. هفت کریدور آزادراهی توسط بخش خصوصی و دولت با مشارکت یکدیگر انجام می‌شود و شاه بیت آن کریدوری است که از دریای خزر به خلیج فارس می‌رسد که ۵۳ درصد این کریدور توسط بخش خصوصی انجام می‌می‌شود.

وی عنوان کرد: اصلی ترین کریدور ما کمربند دور نقشه کشور است که از مرز بازرگان شروع می‌شود تا  شلمچه و از آنجا به چابهار سپس به سرخس و در نهایت به بازرگان باز می گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل  در خصوص راه آهن رشت - آستارا نیز گفت: حلقه مفقوده کریدور ریلی آستارا به چابهار، رشت به آستارا است. در سنوات گذشته این پروژه شروع شد ولی مشکلات فراوانی داشت از جمله اینکه منابع باید برای تملک اختصاص می یافت. از طرفی توافق نامه ها باید سیر حقوقی را طی می کرد. در دولت چهاردهم  این پروژه جان تازه ای گرفت. بیش از ۱۰۶ کیلومتر در حال حاضر تملک شده و تا پایان آذرماه ممکن است به ۱۱۰ کیلومتر تملک برسیم و مطابق برنامه پیش می رویم.

به گفته وی، در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر تملک شده بود ولی در این دولت وقت اضافی گذاشته شد و حدود ۳۵ کیلومتر هم تثبیت شده است.کمتر از یک‌ماه آینده تیمی از ما برای امضای نهایی قراردادها به روسیه می روند و عملا عملیات اجرایی شروع می شود.

معاون وزیر راه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا عوارض آزادراه ها افزایش یافته است یا خیر، گفت: طی حدود پنج سال گذشته به طور متوسط عوارض ها ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده بود به همین دلیل کسانی که مشغول ساخت آزادراه بودند با چالش جدی مواجه شدند و تقاضا داشتند افزایش انجام شود. ماهم پیشنهاد داده بودیم ولی چون در جلسه شورای سران رفته بود این فرآیند کمی طولانی شد که در نهایت  ۲۰ روز پیش این موضوع به ستاد تنظیم بازار و در نهایت به وزارت راه ابلاغ شد و ما نیز روز گذشته ابلاغ کردیم. علی رغم اینکه هنوز آزادراه سازها راضی نیستند این عوارض تا ماکسیمم ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: ۴۴۰۰ میلیارد تومان پولی که باید به سازندگان آزادراه پرداخت شود برنگشته است و سرمایه گذاران ناراضی هستند و می خواهند دریافت عوارض  به صورت دستی باشد تا سرمایه آنها برگردد.

او در پاسخ به این سوال ‌که آیا قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال و راه آهن رشت - آستارا قرار است با مجوز و تاییدیه سازمان محیط زیست ساخته شود ، گفت:درابطه با رشت - آستارا مجوز کامل محیط زیستی داریم و مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کل قطعه سه آزادراه تهران - شمال ۱۲۰همت اعتبار نیاز دارد. از سیاه بیشه تا  ولی آباد را هشت کیلومتر مجوز محیط زیست گرفتیم و کار اجرایی تا  چند روز دیگر شروع می شود. این هشت کیلومتر با ۱۰۰ درصد نظر محیط زیست انجام می شود. پیشنهاد  محیط زیست این بوده که راه‌های دسترسی حذف شود و همه مسیر تونل باشد که ما نیز موافقیم. این هشت کیلومتر احداث شود مسیر پنج دقیقه ای خواهد شد و حلقه پرترافیک برداشته می شود.

بازوند ادامه داد: امیدواریم ظرف چهار سال این پروژه را تمام کنیم. کل مسیر به صورت تونل است و ۱۰۰ درصد با نظر محیط زیست انجام می شود.

انتهای پیام
۶۷۱۴
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها