به بهانه روز ملی صنعت چرم و کفش؛

ظرفیت‌های بزرگ در سایه مشکلات ارزی و کاهش صادرات

همزمان با روز ملی صنعت چرم و کفش، فعالان این حوزه از کاهش صادرات، مشکلات تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات و غلبه سیاست‌های پولی و ارزی بر سیاست‌های صنعتی و تجاری خبر دادند؛ موضوعی که مانع رونق تولید و توسعه صادرات این صنعت با سابقه و توانمند در ایران شده است.

 ظرفیت‌های بزرگ در سایه مشکلات ارزی و کاهش صادرات
پژواک کارفرما -

همزمان با روز ملی صنعت چرم و کفش، فعالان این حوزه از کاهش صادرات، مشکلات تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات و غلبه سیاست‌های پولی و ارزی بر سیاست‌های صنعتی و تجاری خبر دادند.

کاهش صادرات کفش در چهار ماهه نخست سال

علی لشکری، عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری، صادرات انواع کفش از نظر ارزشی ۲۴ درصد و از نظر وزنی ۱۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در اسفند سال گذشته، رشد مثبت ۲۰ درصدی در صادرات ثبت شده بود.

وی علت اصلی افت صادرات را غلبه سیاست‌های پولی و ارزی بر سیاست‌های صنعتی و تجاری دانست و افزود: محدودیت‌های بانک مرکزی مانع از تحقق سیاست‌های توسعه صادرات شده و صادرکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را با نرخ رقابتی عرضه کنند.

12

ضرورت استفاده از ارز صادراتی برای واردات مواد اولیه

لشکری تصریح کرد: صادرکنندگان باید بتوانند مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات تأمین کنند. اگرچه وعده‌هایی برای بهبود شرایط داده شده، اما هنوز این امکان فراهم نیست.

مشکلات اقتصادی و آسیب‌پذیری بنگاه‌ها

عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: کاهش فروش، محدودیت‌های صادراتی، افزایش هزینه‌های تولید، کمبود نقدینگی، برگشت چک‌ها و عدم توانایی در پرداخت بدهی‌ها مشکلات جدی صنعت کفش است. این وضعیت باعث آسیب به بنگاه‌های کوچک و متوسط، دشواری در پرداخت حقوق کارکنان و اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه می‌شود.

عراق مهم‌ترین مقصد صادرات کفش ایران

لشکری افزود: بیش از ۵۰ درصد صادرات کفش ایران به عراق انجام می‌شود، اما تعرفه‌های جدید دولت عراق قیمت کفش ایرانی را افزایش داده و قدرت خرید تاجران عراقی را کاهش داده است. این مسئله در گذشته نیز باعث کاهش سهم ایران از بازار ۵۰۰ میلیون دلاری عراق و واگذاری آن به چین و ترکیه شده بود.

ظرفیت‌های بالای صنعت چرم و کفش ایران

با وجود مشکلات، کارشناسان بر این باورند که کیفیت چرم ایرانی، تنوع طرح‌ها و مهارت هنرمندان این حوزه می‌تواند جایگاه ایران را در بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهد. توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از تولیدکنندگان، راهکارهای پیشنهادی برای رونق این صنعت است.

فرصت هفته صنعت کفش و چرم

هفته صنعت کفش و چرم فرصتی است تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت بومی مورد توجه قرار گیرد. تقویت برندهای ایرانی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و کاهش موانع تولید می‌تواند شکوفایی دوباره این صنعت با ریشه‌های تاریخی و فرهنگی ایران را به همراه داشته باشد.

*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۵۳۷۱
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها