رئیسکل بانک مرکزی؛
ایران تعهدی برای خرید نهادههای کشاورزی از آمریکا ندارد
رئیسکل بانک مرکزی با رد ادعای برخی مقامات آمریکایی درباره الزام ایران به خرید محصولات کشاورزی از آمریکا، تأکید کرد که بر اساس توافقات امضاشده هیچ تعهدی در این زمینه وجود ندارد و تصمیمگیریها بر مبنای قیمت و کیفیت کالاها انجام میشود.
رئیسکل بانک مرکزی، درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ایران باید محصولات و نهادههای کشاورزی مورد نیاز خود را صرفاً از آمریکا تأمین کند، گفت: براساس یادداشتها و توافقات امضاشده میان ایران و آمریکا، هیچ الزامی برای خرید نهادههای کشاورزی از آمریکا وجود ندارد.
همتی با اشاره به نحوه استفاده از نخستین بخش منابع ارزی آزادشده ایران اظهار کرد: مبنا و چارچوب استفاده از «شش میلیارد دلار اول» همان توافقی است که در سال ۱۴۰۲ میان ایران و آمریکا به امضا رسید و طبق آن این منابع برای تأمین کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است.
رئیسکل بانک مرکزی افزود: در عین حال اگر قیمت و کیفیت نهادههای تولیدی یا کشاورزی آمریکا در مقایسه با سایر کشورها مناسبتر باشد، هیچ مانعی برای خرید از این کشور وجود نخواهد داشت. به گفته وی، در سالهای گذشته نیز بخشی از خریدهای وزارت جهاد کشاورزی از طریق شرکتهای بزرگ آمریکایی و اروپایی انجام شده است.
همتی با بیان اینکه ایران سالانه به واردات میلیاردها دلار کالای اساسی و دارو نیاز دارد، تصریح کرد: برای کشور تفاوتی ندارد که هزینه تأمین این کالاها از چه منبع ارزی پرداخت شود. اگر امکان استفاده از منابع مسدودشده بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی و دارو فراهم شود، درآمدهای جاری و آتی حاصل از صادرات نفت میتواند جایگزین این منابع مصرفشده شود.
وی تأکید کرد: آنچه برای بانک مرکزی اهمیت دارد، دسترسی به منابع ارزی متعلق به کشور و استفاده از آنها برای تأمین نیازهای ضروری مردم در حوزه کالاهای اساسی و دارو است.
رئیسکل بانک مرکزی در ادامه درباره سایر منابع ارزی بلوکهشده ایران نیز توضیح داد: برخلاف شش میلیارد دلار نخست که صرفاً برای تأمین کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده، منابع مربوط به «شش میلیارد دلار دوم» و سایر داراییهای آزادشده محدود به این حوزه نیست و ایران میتواند از آنها برای خرید دیگر کالاهای غیرتحریمی نیز استفاده کند.
همتی در پایان تأکید کرد که دسترسی به منابع ارزی مسدودشده، امکان مدیریت بهتر نیازهای وارداتی کشور را فراهم میکند و در عین حال انعطاف بیشتری برای تأمین کالاهای مورد نیاز اقتصاد ایران به وجود میآورد.
*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما