‌ حرکت به سوی بنزین پاک؛ تولید بنزین یورو ۵ تا سال ۱۴۰۵

پروژه ارتقای کیفیت بنزین در پالایشگاه تهران با هدف تولید روزانه ۱.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و کاهش خام‌فروشی نفتا، با تکیه کامل بر ظرفیت مهندسی داخلی در حال اجراست. این پروژه گامی مهم در جهت مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی صنعت نفت کشور محسوب می‌شود.

‌ حرکت به سوی بنزین پاک؛ تولید بنزین یورو ۵ تا سال ۱۴۰۵
پژواک کارفرما -

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران از روند موفقیت آمیز احداث پروژه کیفی‌سازی بنزین یورو ۵ با اتکای کامل به دانش و توان فنی داخلی خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از پالایشگاه تهران، بابک فروزش پیرامون احداث واحد کیفی‌سازی بنزین و تولید سوخت یور و۵ گفت: یکی از پروژه‌های کلیدی و راهبردی شرکت پالایش نفت تهران در سال‌های اخیر، اجرای پروژه کیفی‌سازی بنزین تولیدی مطابق با استاندارد یورو ۵ بوده است. به طور کلی این پروژه با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران به استاندارد یورو ۵ و افزایش ظرفیت تولید روزانه به میزان یک و نیم میلیون لیتر طراحی شده است. ضرورت آن نیز شامل جلوگیری از خام‌فروشی نفتا، و انطباق با استانداردهای جدید ملی است.

وی افزود: این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با پیگیری‌های انجام‌شده، ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد. در قالب این پروژه، واحد ( CCR) برای تولید ریفورمیت با عدد اکتان بالا و گوگرد بسیار پایین راه‌اندازی شده است. این واحد، یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای پالایشگاهی محسوب می‌شود که نقش مهمی در بهبود کیفیت سوخت دارد. بخش‌های مختلف پروژه شامل طراحی، خرید تجهیزات، نصب، راه‌اندازی و تست‌های عملکردی با تکیه بر توان داخلی و مشارکت شرکت‌های ایرانی اجرا شده‌اند.

فروزش افزود: اعتبارات این پروژه از محل منابع داخلی پالایشگاه و ۴۰ درصد سود سالانه شرکت تأمین می‌شود. اما چالش‌هایی مانند نوسانات نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، و اختلاف نرخ ارز سامانه با بازار آزاد فشار مالی قابل‌توجهی به پروژه وارد کرده است.

وی پیرامون مهم‌ترین چالش‌ها و موانع اجرایی پروژه بیان داشت: علاوه بر مسائل مالی، تأخیر در ترخیص تجهیزات از گمرک، مشکلات با سازمان‌های محلی و انحصاری بودن برخی تجهیزات کنترل و ابزار دقیق از چالش‌های اصلی بوده‌اند. همچنین، عدم پایبندی برخی سازندگان داخلی به تعهدات باعث تأخیر در بخش‌هایی از پروژه شده است.

فروزش تاکید کرد که این پروژه گامی مهم در مسیر تحقق مسئولیت‌های زیست‌محیطی صنعت پالایش نفت کشور و کاهش ناترازی سوخت خواهد شد. این طرح افزایش کیفیت بنزین را به دنبال دارد که همسو با سیاست‌های کلان محیط‌زیستی کشور است. از طرفی، با افزایش ارزش افزوده نفتا، از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند و رقابت‌پذیری محصولات پالایشگاه در بازارهای داخلی و منطقه‌ای را ارتقا می‌دهد.

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تکیه بر توان مهندسان ایرانی در احداث این پروژه اظهار داشت: یکی از افتخارات ما در این پروژه، اتکا به توان متخصصان داخلی، مهندسان شرکت و تأمین‌کنندگان ایرانی در مراحل طراحی و اجرای آن بوده است. به‌ویژه در شرایط تحریم، استفاده از ظرفیت‌های داخلی نه‌تنها موجب صرفه‌جویی ارزی شده است، بلکه الگویی موفق از خودکفایی در اجرای طرح‌های پیچیده پالایشگاهی را به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: ما به دنبال اجرای فازهای تکمیلی طرح‌های زیست‌محیطی هستیم. ارتقا کیفیت دیگر فرآورده‌ها، کاهش فلرینگ، بازیافت پسماندهای صنعتی و توسعه واحدهای تصفیه، از جمله برنامه‌هایی هستند که در دستور کار قرار دارند. باور داریم توسعه پایدار، تنها در سایه توجه هم‌زمان به تولید، محیط زیست و فناوری تحقق‌پذیر است.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان ساخت: تسهیل فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا، هماهنگی بیشتر با نهادهای مرتبط، و ثبات در قوانین ارزی می‌تواند باعث شتاب در روند اجرای پروژه گردد، که خوشبختانه شرکت ملی پالایش و پخش به‌صورت جدی در حال پیگیری این موارد است.

انتهای پیام
۴۰۱۷
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها