رئیس اتاق خرمآباد تأکید کرد:
جابهجایی تنها ۶ درصد بار از طریق راه آهنی ۹۰ ساله
رئیس اتاق بازرگانی خرمآباد با اشاره به نقش حملونقل ریلی در کاهش هزینههای تولید و ارتقاء مزیت رقابتی کالاهای صادراتی، توسعه شبکه ریلی کشور را لازمه بازگشت ایران به جایگاه محوری ترانزیت منطقه دانست. او گفت بدون این زیرساخت، فرصتهای اقتصادی یکی پس از دیگری از دست میروند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمآباد با تأکید بر ظرفیتهای بیبدیل حملونقل ریلی در توسعه صادرات و کاهش هزینهها، خواستار توجه ویژه دولت به سرمایهگذاری در زیرساختهای ریلی کشور و استان شد.
به گزارش اتاق ایران آنلاین، محمد خاکی- رئیس اتاق خرمآباد که در نشست تخصصی با مدیرکل بازرگانی راهآهن جمهوری اسلامی ایران سخن میگفت، حملونقل ریلی را ارزانترین و ایمنترین روش جابهجایی کالا توصیف کرد و افزود: این مدل حملونقل از جذابیت بالایی برخوردار است، بهویژه برای استانهایی مانند لرستان که محصولات سنگین و حجیم دارند. ریلی بودن جابهجایی، علاوه بر کاهش هزینه تمامشده تولید، میتواند نقش مؤثری در ارتقاء رقابتپذیری کالای ایرانی در بازارهای منطقهای ایفا کند.
خاکی با اشاره به آمارهای نگرانکننده تلفات جادهای اظهار داشت: سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر از هموطنان ما در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند. این موضوع نهتنها خسارات مالی، بلکه بزرگترین سرمایه کشور یعنی نیروی انسانی را به مخاطره میاندازد. درحالیکه سهم حوادث در شبکه حملونقل ریلی بسیار ناچیز است و این سیستم، از امنترین روشهای جابهجایی کالا و مسافر به شمار میرود.
رئیس اتاق خرمآباد با ابراز نگرانی از کنار گذاشته شدن ایران از زنجیره ترانزیتی منطقه، تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود میتوانست به شاهراه اصلی ترانزیت کالا در منطقه تبدیل شود، اما غفلت از توسعه زیرساختهای ریلی باعث شده بسیاری از فرصتها را از دست بدهیم. درحالیکه کشورهایی مانند عراق با تجهیز بندر بصره و اتصال آن به ترکیه و پاکستان با ایجاد مسیر ریلی به سمت اوراسیا، بهسرعت در حال تصاحب سهم ما از بازار منطقهای هستند.
وی با بیان اینکه راهآهن ایران با قدمتی ۹۰ ساله هنوز سهم شایستهای در حملونقل کشور ندارد، افزود: اولین خط ریلی ایران در سال ۱۳۱۴ به بهرهبرداری رسید، اما با وجود این سابقه، اکنون تنها ۵ تا ۶ درصد از بار کشور از طریق ریل جابهجا میشود. این عدد در مقایسه با کشورهایی چون هند و چین که بیش از ۳۰ درصد بار خود را ریلی حمل میکنند، یا روسیه با سهم ۹۰ درصدی، بسیار ناچیز است.
خاکی در ادامه با اشاره به هزینه بالای حملونقل برای واحدهای تولیدی استان گفت: «در لرستان، گاهی هزینه حمل کالا از قیمت تمامشده آن پیشی میگیرد. این مسئله باعث شده بازارهای صادراتی اطراف را از دست بدهیم. به همین دلیل، پیشنهاد اخیر راهآهن برای جابهجایی بخشی از محصولات استان از طریق ریل، اتفاقی بسیار مثبت است و از آن استقبال میکنیم.
وی با اشاره به تدوین سند توسعه صادرات غیرنفتی استان، تصریح کرد: در این سند، افزایش سهم لرستان از صادرات غیرنفتی کشور هدفگذاری شده و حملونقل ریلی بهعنوان یکی از ارکان تحقق این هدف مورد توجه جدی قرار گرفته است. قطعاً بدون کاهش هزینههای لجستیکی نمیتوان در بازار رقابت جهانی حضور مؤثر داشت.
خاکی با اشاره به ضعف زیرساختهای ریلی در داخل استان گفت: اگرچه مسیر ریلی از برخی نقاط استان عبور میکند، اما عمده صنایع معدنی و تولیدی لرستان، بهویژه در مرکز، غرب و جنوب استان، از دسترسی مستقیم به خطوط ریلی محروم هستند. این موضوع تولیدکنندگان را ناچار به استفاده از حمل ترکیبی کرده که نهتنها زمانبر، بلکه در فواصل کوتاه بسیار پرهزینه است.
وی ادامه داد: برای مثال، کارخانه سیمان دورود توانسته با توجه به نزدیکی به ایستگاه راهآهن، بخشی از کلینکر تولیدی خود را به سمت خوزستان ارسال کند. اما بسیاری از واحدهای تولیدی، حتی برای ارسال محصولات به انبارهای مصرف راهآهن، ناچارند بار را با کامیون حمل کرده و سپس بارگیری مجدد کنند. این فرآیند هزینه مضاعفی به تولید تحمیل میکند.
رئیس اتاق خرمآباد در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد که در گام نخست، کالاهای مصرفی راهآهن که از استان تأمین میشود، از طریق ریل حمل گردد. وی گفت: بخش زیادی از محصولات سفارشی راهآهن در شمال استان تولید میشود، اما به دلیل نبود خط مستقیم، با کامیون به انبارهای شما در اندیمشک ارسال میشود. حداقل میتوانیم در این زمینه همکاری را آغاز کنیم تا زیرساخت اولیه فراهم شده و در مراحل بعد، سایر کالاها نیز به این زنجیره حملونقل اضافه شوند.
خاکی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به ورود سرمایهگذاری خارجی برای توسعه حملونقل ریلی، تأکید کرد: ایران ناگزیر است برای حفظ جایگاه منطقهای و بینالمللی خود، بهسرعت نسبت به توسعه و نوسازی شبکه ریلی اقدام کند. بدون زیرساخت قوی، نهتنها از رقابت منطقهای حذف خواهیم شد، بلکه فرصتهای اشتغال، تولید و صادرات را نیز از دست خواهیم داد. لرستان با برخورداری از صنایع معدنی، کشاورزی و موقعیت ترانزیتی، میتواند پایلوت اجرای این برنامهها باشد.