ناهماهنگی در مرزها/ افزایش هزینههای حملونقل و ریسک فساد کالاهای اساسی
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران هشدار داد توقف ناوگان ایرانی در مرزها به دلیل سیاستها و تصمیمات پراکنده، هزینهها را بالا برده و حمل کالای فاسدشدنی و اساسی را با مشکل مواجه میکند.
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، با اشاره به اهمیت مسیر ریلی مرند–چشمهثریا گفت: «این خط ریلی یکی از مسیرهای کلیدی توسعه حملونقل ریلی کشور و اتصال ایران به اروپا و ترکیه است و میتواند سهم ایران در ترانزیت بینالمللی را افزایش دهد و هزینه و زمان حملونقل را کاهش دهد.»
وی افزود: «متأسفانه از مسیر ۲۷۰ کیلومتری این پروژه تنها حدود ۵۰ کیلومتر آماده بهرهبرداری است و تکمیل آن بهموقع انجام نشده است. وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید اخیر خود بر تسریع در تکمیل این مسیر تأکید کرده است.»
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران در ادامه به مشکل توقف کامیونهای ترانزیتی در مرزها اشاره کرد و گفت: «ناوگان حملونقل کشور به دلیل تصمیمات پراکنده و سیاستگذاریهای مختلف در مرزها متوقف میشود. یک روز مشکل مربوط به سوخت است، روز دیگر قطع اینترنت در مرزهای افغانستان و گاهی نیز به بهانههای دیگر توقفها رخ میدهد.»
سنندجی تأکید کرد: «این توقفها نه تنها عملیات حمل و انتقال کالا را مختل میکند، بلکه هزینههای حملونقل و هزینههای رانندگان و شرکتهای حملونقل را افزایش میدهد. کالای فاسدشدنی آسیب میبیند و حمل کالای اساسی با اختلال مواجه میشود.»
وی در پایان خواستار تدوین یک سیاست واحد و جامع در حوزه تصمیمگیری برای تردد ناوگان و ترانزیت شد تا تصمیمات مقطعی و پراکنده موجب آسیب مستقیم به فعالان این بخش نشود.
*بازنویسی:تحریریه پژواک کارفرما