شکایات بیمهای در صدر؛ کدام رشتهها بیشترین نارضایتی را دارند؟
در چهارماهه نخست امسال، بیش از ۶۳۳۰ شکایت بیمهای ثبت شد و بیمه شخص ثالث بیشترین سهم نارضایتی را به خود اختصاص داد؛ بیمه درمان و بدنه اتومبیل نیز در ردههای بعدی قرار گرفتند، در حالی که ۸۳ درصد شکایات رسیدگی شده و ۱۷ درصد همچنان در انتظار پاسخ است.

طی چهارماهه ابتدایی امسال، ۶۳۳۱ شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شد که به ۸۳ درصد از شکایات رسیدگی شده و ۱۷ درصد از شکایات در حال رسیدگی است. همچنین رشته بیمه شخص ثالث بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و پس از آن بیمه درمان و بیمه بدنه اتومبیل قرار دارند.
به گزارش ایسنا، بر اساس دادههای بیمه مرکزی، در پایان چهار ماهه نخست امسال ۶۳۳۱ شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد ۵۲۹۵ شکایت به مرحله رسیدگی رسید و مختومه شده و ۱۰۳۶ شکایت همچنان در حال بررسی است.
این آمار نشاندهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمهای در چهار ماهه اول سال جاری است که در برخی رشتهها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پارهای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات بهطور نسبی بهتر بوده است. به طور کلی این شکایات، توسط بیمهگذاران و ذی نفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود.
بیشترین شکایات از کدام رشتههای بیمهای بود؟
- شخص ثالث و مازاد: در میان رشتههای بیمهای در پایان تیرماه سال جاری، رشته بیمه شخص ثالث با ثبت ۲۸۲۷ شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و از این تعداد، به ۲۳۵۳ شکایت رسیدگی شده که ۱۴۱۸ شکایت وارد و ۹۳۵ شکایت ناوارد بوده است. همچنین ۴۷۴ شکایت در حال رسیدگی است. در حالی که سهم رشته بیمه شخص ثالث و مازاد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه طی این مدت ۲۱ درصد بوده است.
- درمان: رشته بیمه درمان نیز با ۱۶۱۰ شکایت ثبتشده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، ۱۴۲۶ شکایت رسیدگی شده که ۷۱۶ مورد وارد، ۷۱۰ مورد ناوارد و ۱۸۴ شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است. این در حالی است که سهم رشته بیمه درمان از بازار بیمه طی چهارماهه نخست امسال، ۴۸ درصد از کل بازار بیمه بود.
- بدنه اتومبیل: همچنین در رشته بیمه بدنه اتومبیل، طی چهار ماهه نخست سال جاری، ۷۵۴ شکایت ثبت شده که از این تعداد، ۶۶۲ شکایت رسیدگی شده که ۳۴۰ مورد آن وارد، ۳۲۲ مورد ناوارد و ۸۳ مورد در حال رسیدگی است. در حالی که سهم رشته بیمه بدنه اتومبیل از بازار بیمه طی چهار ماهه امسال ۴.۳ درصد بود.
رشتههای بیمهای با کمترین تعداد شکایات
از سوی دیگر، در پایان چهارماهه نخست امسال در رشته بیمه اعتبار و رشته بیمه بدنه کشتی هرکدام تنها دو شکایت ثبت شده، که در رشته اعتبار هر دو شکایت ناوارد بوده و در رشته بدنه کشتی یک شکایت وارد و یک شکایت ناوارد بود.
وضعیت کلی رسیدگی به شکایات
براساس دادههای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، از مجموع ۶۳۳۱ شکایت ثبتشده در چهار ماهه نخست امسال، ۵۲۹۵ شکایت به مرحله رسیدگی رسیده و مختومه اعلام شد و ۱۰۳۶ شکایت در حال بررسی است. در این میان از ۵۲۹۵ مورد رسیدگی شده ۲۸۷۸ مورد از شکایات وارد و ۲۴۱۷ مورد ناوارد اعلام شده است.
بنابراین در پایان چهارماهه نخست سال جاری، به ۸۳ درصد از شکایات رسیدگی شده و ۱۷ درصد از شکایات در حال رسیدگی است که در میان شکایات مختومه (رسیدگی شده)، ۵۴ درصد از آنها وارد بوده و ۴۶ درصد از این شکایات ناوارد بوده است.