گرانی خودرو با قرعه‌کشی درمان نمی‌شود/کنترل قیمت مواد اولیه، نسخه مجلس

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از فاصله معنادار قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت این شکاف، فروش‌های فوق‌العاده را به بخت‌آزمایی تبدیل کرده و تأکید کرد کنترل قیمت مواد اولیه، به‌ویژه فولاد، می‌تواند راهکاری مؤثر برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو باشد.

گرانی خودرو با قرعه‌کشی درمان نمی‌شود/کنترل قیمت مواد اولیه، نسخه مجلس
پژواک کارفرما -

بازار خودرو همچنان با نابسامانی و اختلاف چشمگیر قیمت میان کارخانه و بازار آزاد دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ وضعیتی که به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نه‌تنها مصرف‌کنندگان واقعی را از دسترسی به خودرو محروم کرده، بلکه فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان را به نوعی «آزمون بخت‌آزمایی» تبدیل کرده است.

محمد رستمی، نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه  با انتقاد از تداوم این شرایط، اظهار کرد: یکی از پرسش‌های جدی در حوزه قیمت‌گذاری خودرو این است که چرا خودروهایی که با قیمت‌های به‌ظاهر مناسب در اطلاعیه‌های فروش خودروسازان اعلام می‌شوند، عملاً در بازار یافت نمی‌شوند. این در حالی است که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد به سطحی معنادار رسیده و نیازمند بررسی دقیق و فوری است.

وی افزود: همین اختلاف قیمت بالا موجب شده ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودروسازان به یک رقابت شانسی تبدیل شود. به‌عنوان نمونه، در آخرین فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو، حدود ۱۰ میلیون نفر ثبت‌نام کردند که این عدد به‌روشنی نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان نه برای مصرف، بلکه با هدف کسب سود از فروش خودرو در بازار آزاد وارد این فرآیند می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بهای بالای تمام‌شده خودروهای داخلی، تأکید کرد: متأسفانه قیمت تمام‌شده تولید خودرو بسیار بالا است و در عین حال، تلاشی جدی برای تنظیم قیمت محصولات داخلی متناسب با توان مالی اقشار متوسط جامعه مشاهده نمی‌شود. این موضوع فشار مضاعفی را بر مصرف‌کنندگان واقعی وارد کرده است.

رستمی یکی از راهکارهای کاهش قیمت خودرو را کنترل قیمت مواد اولیه دانست و گفت: در حال حاضر قیمت ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی قابلیت کاهش دارد، اما زمانی که این مواد با نرخ ارز آزاد تأمین می‌شوند، به‌طور مستقیم قیمت تمام‌شده خودرو را افزایش می‌دهند. از این رو، ضروری است روند تأمین مواد اولیه برای خودروسازان به‌طور مستمر رصد شود و کنترل قیمت‌ها از همین مرحله آغاز شود تا مانع از افزایش هزینه تولید و در نهایت رشد قیمت خودرو در بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بازار خودرو نیازمند تصمیمات ساختاری و نظارت مؤثر بر زنجیره تولید است و بدون اصلاح عوامل اصلی گرانی، از جمله قیمت مواد اولیه، فاصله قیمت کارخانه و بازار همچنان پابرجا خواهد ماند.

*بازنویسی: تحریریه پژواک کارفرما

انتهای پیام
۶۸۶۵
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها