اطلاعرسانی قبل از حذف یارانه یا تغییر دهکبندی؛ فرصت اعتراض برای مردم فراهم میشود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: پیش از هرگونه حذف یارانه یا تغییر دهکبندی، وضعیت افراد به آنها اطلاع داده میشود تا در صورت اعتراض، بتوانند مستندات خود را ارائه دهند.

در پی انتقادها از عملکرد نظام دهکبندی و حذف برخی افراد از فهرست یارانهبگیران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که در حال طراحی مکانیزمی جدید است تا پیش از اعمال هرگونه حذف یا تغییر دهک، افراد از وضعیت خود مطلع شوند و در صورت نیاز، بتوانند اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.
به گزارش خانه ملت، احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت اصلاح فرآیندهای دهکبندی و شفافسازی در اجرای طرحهای حمایتی نظیر کالابرگ الکترونیک، گفت: از این پس بنا داریم پیش از اعمال هرگونه تغییر، اطلاعرسانی مستقیم به افراد داشته باشیم تا در صورت داشتن نظر یا اعتراض، فرصت ارائه آن را داشته باشند.
وی همچنین تأکید کرد که دهکبندیها هر شش ماه یکبار بهروزرسانی میشود و اختلافاتی که بعضاً میان تصور فرد و جایگاه دهک او در پایگاه رفاه ایرانیان ایجاد میشود، به دلیل نوع دادههای دریافتی و نحوه ارزیابی است. به گفته وی، بخشی از نارضایتیها ناشی از این است که برخی شهروندان وضعیت معیشتی خود را دشوارتر از آنچه در سیستم ثبت شده میدانند.
میدری در ادامه به مشکلات ساختاری نیز اشاره کرد و گفت: اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان از چندین دستگاه مختلف گردآوری میشود که برخی از آنها اطلاعات را با دقت و بهصورت برخط ارائه میدهند، اما برخی دیگر با تأخیر چند ماهه اطلاعات را ارسال میکنند؛ موضوعی که موجب بروز ناهماهنگی و اعتراضاتی در فرایند دهکبندی شده است.
از سوی دیگر، رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس بر تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بهعنوان ابزاری برای حمایت از دهکهای پایین جامعه تأکید کرد، اما اجرای کامل این طرح به تأمین پایدار بودجه از سوی دولت وابسته است.
در مجموع، سیاست جدید اطلاعرسانی پیش از حذف یارانه یا تغییر دهک، اگر بهدرستی اجرا شود، میتواند گامی مؤثر در افزایش اعتماد عمومی، شفافسازی و کاهش نارضایتیهای اجتماعی نسبت به سیاستهای رفاهی دولت باشد.